Ballast krijgt order van kwart miljard

AMSTELVEEN, 1 DEC. Het bouw- en baggerconcern Ballast Nedam heeft een order van circa 240 miljoen gulden binnengehaald. De onderneming doet mee aan de bouw van een brug in Canada, een project van in totaal 1,18 miljard gulden. Ballast Nedam krijgt er een aandeel in van ongeveer twintig procent. De 13,5 kilometer lange constructie van beton verbindt Prince Edward Island en New Brunswick aan de oostkust van Canada.

De bouw van de geprefabiceerde brug die de al meer dan honderd jaar oude veerdienst zal vervangen, is onlangs van start gegaan. De oplevering is voorzien in 1997. Ballast Nedam doet het werk samen met de Canadese aannemer Strait Crossing, de Amerikaanse Morrison Knudson en GTM International (Frankrijk). Dat is een ander consortium dan de groep aannemers waarvan Ballast Nedam zelf deel uitmaakte en dat buiten de prijzen viel. De Nederlandse bouwer werd echter vervolgens in het consortium Strait Crossing Development gevraagd.

“Kennelijk hebben we toch indruk gemaakt met onze know how”, zegt Ballast Nedam-bestuursvoorzitter ir. R.B. Schermer. Ballast Nedam bouwde eerder de King Fahd Causeway, een 25 kilometer lange verbinding tussen Saoedi-Arabië en Bahrein, en werkt mee aan de bouw van de langste weg- en spoorwegbrug van Europa, de zes kilometer lange Westbrug over de Grote Belt.

Het consortium waarin Ballast Nedam in eerste aanleg deelnam, viel buiten de boot, “omdat de aangeboden financiële constructie niet beantwoordde aan wat de Canadese regering voor ogen stond”, aldus Schermer. De afgesproken financiering loopt via door het consortium uit te geven obligaties op basis van een garantie van de Canadese overheid. De bouwcombinatie Strait Crossing Development krijgt jaarlijks de overheidssubsidie die anders naar de veerboot zou gaan.

De tolgelden gaan naar Strait Crossing Development. Na 35 jaar - zo lang moeten de aannemers ook de brug onderhouden - wordt de brug overgedragen aan de Canadese overheid. (ANP)