Shell: Tankers onder Nederlandse vlag

ROTTERDAM, 30 NOV. Shell Tankers Nederland heeft in Singapore de eerste van drie nieuwe schepen voor het vervoer van produkten (geraffineerde brandstoffen en chemische produkten) onder Nederlandse vlag in de vaart gebracht. Binnenkort volgen de twee andere, moderne schepen die met dubbele bodem en dubbele wanden zijn uitgevoerd en voldoen aan de modernste internationale eisen van veiligheid.

Shell streeft ernaar meer schepen onder Nederlandse vlag te brengen om de Nederlandse maritieme infrastructuur in de markt te houden, omdat de Nederlandse vlag staat voor een kwalitatief hoogstaande registerwetgeving en omdat het bedrijf veel waarde hecht aan de Nederlandse maritieme opleidingen. Van de vloot van Shell Tankers Nederland, die bestaat uit 16 schepen, voer tot voor kort de helft onder Nederlandse en de andere helft onder Liberiaanse vlag. Dat wordt tien onder Nederlandse en zes onder Liberiaanse vlag.

De omvlagging is mogelijk gemaakt door het leasen van nieuwe tankers, wat financieel aantrekkelijker is dan eigendom, en een onlangs geopend romp-bevrachtingsregister. Dat maakt het voor het eerst mogelijk met geleasde tankers onder Nederlandse vlag te varen, waardoor maritieme officieren van Nederlandse nationaliteit werk op deze schepen krijgen. Per schip zijn er twaalf officieren nodig, en tien schepelingen onder de rang van officier. Die tien blijven van buitenlandse nationaliteit omdat dit voordeliger is, legt een woordvoerder van Shell uit.

Het Nederlandse vlagrecht blijft “op zich vrij prijzig”, aldus de woordvoerder, door extra eisen die Nederland aan de schepen stelt en die boven de internationale eisen uitgaan. Shell heeft niettemin “grote waardering voor de opstelling van de overheid bij de besprekingen over de registratie van schepen” en vertrouwt erop dat Nederland de maritieme industrie “in toenemende mate zal blijven steunen”. Bij de onderhandelingen gaat het om een verdere verkleining van het verschil in kosten tussen het varen onder buitenlandse en onder Nederlandse vlag.

Zodra oude tankers moeten worden vervangen, zal Shell meer gebruik gaan maken van lease-contracten en het varen onder Nederlandse vlag, zegt de woordvoerder. Shell International Marine heeft vier vloten: de Britse, de Franse, de Duitse en de Nederlandse, met in totaal 52 schepen in eigendom met een totaal laadvermogen van 502 miljoen ton. Verder worden regelmatig tussen de 20 en 30 schepen met een totaal draagvermogen van 2,3 miljoen ton 'gecharterd'. Het bedrijf is bezig de oudere schepen te vervangen voor moderne tankers. Behalve een dubbele romp zijn de drie produkttankers die nu geleased worden uitgerust met een groot aantal geavanceerde verbeteringen die de veiligheid verhogen, zoals een toegankelijker systeem van zogenoemde close-up inspections.