'Achterhaald concept' zet Philips op verlies

ROTTERDAM, 30 NOV. De koers van het aandeel Philips daalde vanochtend bij opening van de Amsterdamse effectenbeurs met 90 cent. De koersdaling werd in verband gebracht met een bericht in de Telegraaf waarin werd gemeld dat het Japanse elektronicaconcern Matsushita stopt met de ontwikkeling van cd-i, de nieuwe interactieve compact disc die Matsushita samen met Philips en Sony heeft ontworpen. Na een formele ontkenning van het bericht door het Japanse concern won het aandeel weer een deel van het verloren terrein terug. Rondom het middaguur stond Philips op 37,60 gulden, 50 cent lager dan het slot van gisteren.

Volgens het ochtendblad zou dr. Shiro Horiuchi, lid van de Raad van Bestuur van Matsushita, in een vraaggesprek hebben gezegd dat het concern onderzoek en ontwikkeling naar het nieuwe produkt staakt. In een formele reactie meldde het concern evenwel de technische ontwikkeling van cd-i niet stop te zullen zetten. Horiuchi noemde cd-i een “achterhaald concept”. Die uitspraak werd niet door het bedrijf herroepen.

Na de reactie van Matsushita bleven beurshandelaren verward achter met de vraag in hoeverre het Japanse concern het nieuwe produkt nu ondersteunt. Philips streeft er naar om alle belangrijke fabrikanten achter de cd-i standaard te verenigen. De nieuwe technologie, een interactief cd-systeem dat zowel tekst als geluid en beeld kan weergeven, maakt een veel grotere kans in de markt als verscheidene fabrikanten de apparatuur in hun assortiment opnemen.

Het Japanse bedrijf kijkt al geruime tijd de kat de uit de boom als het gaat om de introductie van cd-i op de markt. Het bedrijf heeft zich nooit gecommitteerd aan een commerciële lancering. Formeel heet het in Tokio dat er nog geen besluit is genomen over de vraag of cd-i op de markt gebracht zal worden. Wel brengt Matsushita-dochter Panasonic het concurrende produkt van de Amerikaanse fabrikant 3DO in de Verenigde Staten op de markt. Volgens een direct betrokkene kunnen verschillende concern-onderdelen van Matsushita geen overeenstemming bereiken over de vraag welk produkt de beste kansen maakt.