Weekoverzicht

De datum van 15 december nadert met rasse schreden en de spanning stijgt met de dag.

Zal het dit keer lukken om een GATT-akkoord te bereiken over de wereldhandel of loopt het uit op een faliekante mislukking? De eeuwige dwarsliggers in deze kwestie, de Fransen, voerden deze week de druk nog eens flink op door te verklaren dat er uiterlijk aanstaande donderdag een voorlopig akkoord moet zijn om de besprekingen voor de deadline van de 15de te kunnen afronden. Het Franse parlement wil namelijk tussen 10 en 15 december nog eens uitvoerig over de zaak praten. Volgens GATT-topman Peter Sutherland echter is 13 december vroeg genoeg voor afronding van de besprekingen. De Amerikaanse handelsgezant Kantor, die woensdag weer in Brussel gaat praten over het belangrijkste obstakel in de besprekingen (de landbouw), liet van zijn kant weten dat het na 15 december definitief afgelopen is. “Er is geen 16 december”, zo zei hij.

Volkswagen voert per 1 januari voor zijn ruim 100.000 werknemers verplicht de vierdaagse werkweek (28,8 uur) in. Qua inkomen gaat het personeel er 10 procent per jaar op achteruit, maar het maandsalaris verandert niet. De afgesproken loonsverhoging van 3,5 procent gaat echter niet door. Bovendien moeten de werknemers tweederde van hun vakantiegeld inleveren, evenals hun 'dertiende maand'. VW stelt daar tegenover dat er de komende twee jaar geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Het bedrijf bespaart door de maatregelen 1,8 miljard mark per jaar. Door de recessie op de automarkt kampt VW met financiële problemen.

België lag deze week twee dagen plat door stakingen tegen het economische bezuinigingsplan van de regering-Dehaene. Treinen reden niet, radio en televisieprogramma's werden onderbroken, post werd veelal niet bezorgd, bij de meeste grote ondernemingen werd niet gewerkt en stakers barricadeerden toegangswegen tot bedrijfsterreinen. Ook veel vluchten moesten worden afgelast. De regering wil de lonen de komende twee jaar bevriezen en de looncompensatie en de kinderbijslag verlagen.

Het gaat niet goed met Euro Disney, het pretpark bij Parijs. De koers van het aandeel daalde in een week tijd met zo'n 30 procent. Een faillissement wordt niet uitgesloten. Twee weken geleden werd bekend dat Euro Disney 5,3 miljard franc verlies heeft geleden.

Ook de olieprijs bewoog zich deze week in een vrije val. Donderdag kostte een vat olie nog maar 14,56 dollar, de laagste prijs van de afgelopen vijf jaar. OPEC, de organisatie van olie-exporterende landen, streeft naar een prijs van 21 dollar per vat. OPEC besloot deze week om het produktieniveau niet te verkleinen, in de hoop op een strenge winter.

Frankrijk zet vaart achter de privatisering van staatsbedrijven. Na de verkoop van de Banque Nationale de Paris en het chemieconcern Rhône-Poulenc komt begin volgend jaar de kleine Banque Hervet aan de beurt. Inmiddels is bekend gemaakt dat begin 1994 ook het staatsaandeel in verzekeringsmaatschappij Union des Assurances de Paris en de oiliemaatschappij Elf Aquitaine wordt verkocht. In de tweede helft van volgend jaar volgt Renault, waarvan de fusie met Volvo geblokkeerd dreigt te worden door Zweedse aandeelhouders. In totaal wil de Franse regering 21 bedrijven van de hand doen.

De massale ontslagen in het internationale bedrijfsleven gaan door. De Italiaanse autofabrikant Fiat wil volgend jaar 5.000 mensen ontslaan, de Amerikaanse sigarettenfabrikant Philip Morris denkt aan 14.000 ontslagen. Overigens zijn de hoge werkloosheidscijfers in Europa zeer gering bij het percentage dat de Indonesische regering deze week bekendmaakte: 38 procent.

    • Friederike de Raat