'Spionagerel' rond Lopez laait op

ROTTERDAM, 27 NOV. Na enkele maanden betrekkelijke rust is de verbale oorlog tussen Volkswagen en General Motors over het 'spionageschandaal' rond de Spanjaard José Ignacio Lopez weer in volle hevigheid losgebarsten. Gisteren maakte Volkswagen-topman Ferdinand Piëch na afloop van de herfstvergadering van de raad van commissarissen bekend dat een onafhankelijk onderzoek van het accountantsbureau KPMG heeft uitgewezen dat Volkswagen niet over geheimen beschikt van zijn Amerikaanse concurrent General Motors (GM) en diens Duitse dochteronderneming Opel.

GM beschuldigde VW er in het voorjaar van over vertrouwelijke bedrijfsinformatie te beschikken. De dossiers zouden zijn meegenomen door de huidige inkoop-chef en vice-president José Ignacio Lopez de Arriortua en een aantal medewerkers toen zij van GM naar VW overstapten.

Namens de raad van commissarissen van Volkswagen verklaarde ook Klaus Liesen dat uit het rapport blijkt dat er “geen substan tiële bewijzen zijn voor bedrijfsspionage”. Verder beklaagde hij zich erover dat General Motors van geen verzoening wil weten en iedere schikking van het conflict resoluut afwijst.

Dat bleek ook wel uit de reactie van Opel-baas David Herman. Hij kwalificeerde het KPMG-rapport onmiddellijk als “een waardeloze camouflagemanoeuvre”. Hoewel het onderzoek van het openbaar ministerie in Darmstadt nog niet is afgerond, staat volgens Herman allang vast “dat Lopez en zijn gevolg ondanks veelvuldige ontkenningen daadwerkelijk kisten vol Opel-materiaal naar het Volkswagen-hoofdkwartier in Wolfsburg hebben gebracht.”

Piëch maakte na afloop van het commissarissen-beraad bekend dat Volkswagen dit jaar afkoerst op een verlies van twee miljard mark (2,25 miljard gulden). Een resultaat dat geheel moet worden toegeschreven aan de Spaanse dochter Seat. Voor volgend jaar verwacht Piëch bij het Spaanse bedrijf geen substanbtiële verbetering in de bedrijfsresultaten.

De Duitse moedermaatschappij Volkswagen AG, waar ook Audi en Skoda onder vallen, handhaaft volgens Piëch de doelstelling dit jaar uit de rode cijfers te blijven. Eerder deze maand liet VW weten over de eerste negen maanden van dit jaar een verlies van 1,53 miljard mark te hebben geleden. In dezelfde periode vorig jaar boekte het concern nog een winst van 549 miljoen markt.