Column

Kinderlijk

Dus u bent kinderlijk-inkoper voor Volkswagen en Audi?

Niet alleen voor hen. Ik doe dit werk freelance en werk ook voor General Motors, een paar Japanners en heel af en toe voor Volvo en Renault.

Hoe word je dat?

Dat is langzaam gegroeid. Ik werkte al op die afdeling waar geschaafd wordt aan de veiligheid van de auto's, kinderzitjes worden getest en de airbag is ontwikkeld en op een dag ontstond het idee om met echte doden te gaan werken. Een gebroken been of een ingedrukte borstkas kan je het beste bij een echt mens zien. Bij een pop is het niks.

Hoe komt u aan uw materiaal?

Daar zijn allerlei kanalen voor. Je hebt ten eerste de universiteiten die veel rommel over hebben. Iemand heeft zijn lichaam ter beschikking van de wetenschap gesteld, de darmen, het hart en de pancreas zijn gebruikt en dan kan je er verder nog een heleboel mee doen. Dan wordt zo iemand opgevuld met houtwol en komt onze kant op.

Verder heb je de zogenaamde 'bodybanken', via hen kan je eigenlijk bestellen wat je wil en dan hebben we op dit moment een paar hele fijne contacten met een tweetal Serviërs en een Kroaat. Via hen krijg je alleen niet altijd het beste materiaal binnen. Vaak zijn die lijken al zo gewond dat het na afloop gissen is of een bepaalde verwonding door een ongeluk of de oorlog is gekomen. Het liefst hebben we een goed infarct of een stevige diabeet, maar die zijn vaak weer te blond.

Hoe bedoelt u dat?

In Zweden is negentig procent van de mensen hoog blond en die jongens van de testafdeling vinden het dus niet prettig als ze een kleine blonde dood in een stoeltje moeten gespen. Dus voor Volvo zoeken we het vooral in het mediterrane zodat de jongens op de vloer niet te veel associaties hebben met overleden neefjes, nichtjes of buurkinderen. Fransen vinden het weer heerlijk om Duitsers in de auto te zetten en Volkswagen wil eigenlijk alleen maar Engelsen.

Hoe werkt het nou precies?

Het werkt heel simpel. Als wij de veiligheid van een modale middenklasser willen testen, dan stellen we via de bodybank een gezinnetje samen. Dat betekent: geen Somaliërs omdat die te breekbaar zijn, maar goed doorvoede West-Europeanen die dan traditioneel in de auto worden gebonden.........

Traditioneel?

De man rijdt, de vrouw zit er naast en de kinderen zetten we met een stapel strips achterin. Daarna kunnen we een aantal ongelukken spelen. We kunnen ze met welke snelheid dan ook op een muur laten lazeren of een andere auto met een ander gezin van rechts laten komen en soms doen we Moederdag.

Dan laten we een gezinnetje of acht in de kettingbotsing komen.

Na afloop tellen we het aantal breuken en ander letsel en weten dan hoe we de auto nog veiliger kunnen maken.

Ik dank u wel voor dit gesprek.

Graag gedaan.