Dagbladunie wil 24-uurs commerciële radio-omroep

ROTTERDAM, 27 NOV. Dagbladunie (uitgever van onder meer NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad), heeft met Quote-beheer en de Franse uitgever Hachette bij minister d'Ancona (WVC) een zendmachtiging aangevraagd voor een commerciële radio-omroep.

De uitgeverijen willen een commercieel nieuwsstation beginnen, dat 24 uur in de lucht is. Quote-beheer is uitgever van onder meer het economisch maandblad Quote en de Nederlandse versie van het Franse modeblad Elle. Hachette geeft diverse bladen uit. Het bedrijf bezit ook een radiostation. Volgens directeur G.J. van den Berg van Dagbladunie is het de bedoeling “maximaal te putten uit de deskundigheid van de deelnemende bedrijven”.

Gisteren was de laatste dag waarop gegadigden zich konden aanmelden voor het bedrijven van commerciële radio op een aantal etherfrequenties die de overheid beschikbaar heeft gesteld. Donderdag maakte directeur R. Hendriks van RTL4 bekend dat het commerciele radio- en televisiestation een aanvraag had ingediend. De commerciële radiostations Sky Radio en Holland FM maakten eerder bekend mee te zullen dingen naar de frequenties. Er zouden nog meer gegadigden zijn.

d'Ancona zal voor 21 januari van het volgende jaar in overleg met haar collega Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) de frequenties toekennen. De belangrijkste criteria daarbij zijn diversiteit in het programma-aanbod, een goede financiële onderbouwing en een gezonde bedrijfsvoering. Doorslaggevend bij de toewijzing kan een vrijwillig bod zijn, dat alle gegadigden hebben moeten doen op het verkrijgen van de frequenties. Volgens een woordvoerder van het ministerie zal het financiële bod pas een rol gaan spelen op het moment dat gegadigden een even goede kans maken.

De beschikbare frequenties zijn een een aantal zogenoemde 'pakketten' op de FM band en drie middengolf-netten met een bijna landelijke dekking. Het kabinet heeft nog geen beslissing genomen over de middengolf-frequentie 747, waarop de nieuws en actualiteitenzender Radio 1 van de publieke omroepen uitzendt. d'Ancona wilde Radio 1 daarvan verwijderen en de frequentie beschikbaar stellen aan een commerciele omroep. De Tweede Kamer wil Radio 1 op de middengolf houden ten behoeve van Nederlanders in het buitenland.