Verhalen op bestelling

Prijs per boek ƒ 24,50 (excl. verzendkosten)

Iedereen, mits onbekend als stripfiguur, is welkom in de boeken van Create-A-Book. “Disney wilde een boek voor ons maken”, verklaart directeur David Griffith van Create-A-Book Nederland, “maar dat aanbod hebben we afgeslagen. Een personage als Mickey Mouse zou alle aandacht in het verhaal opeisen. Dat is niet de bedoeling van het concept. We willen geen parasiet van andermans bekendheid zijn, maar gastheer voor gewone mensen, zoals u en ik.”

Create-A-Book levert luxe, persoonlijke verhalen op bestelling. Zo persoonlijk, dat de besteller de hoofdrol speelt of een bekende de hoofdrol laat spelen. Bijvoorbeeld een pasgeboren baby. “Het was een spannende tijd”, begint 'De geboorte van Wesley'. “God, die de zon, bomen en bloemen gemaakt heeft, zorgde voor een nieuw wonder. Er werd een baby geboren. Voor Désirée en David uit Bunschoten gebeurde dit wonder.”

En terwijl Wesley tevreden in zijn wieg ligt te slapen, demonstreert zijn vader hoe hij het boek geschreven heeft.

Griffith tikt op zijn computer de persoonlijke gegevens van zijn baby in het standaardbabyverhaal in. Hij voegt vervolgens tussen de uitgeprinte bladzijden bijpassende illustraties en plakt het geheel in een kleurig, afwasbaar en milieuvriendelijk kaftje. “Het is, hoe zeggen jullie dat, een fluitje van een cent”, beaamt Griffith, als het karwei binnen vijf minuten geklaard is.

Create-A-Book is een Amerikaanse vinding, gedaan in 1990 door pedagoge Karen Hefty aan haar keukentafel. Ze schreef een verhaal voor een van haar cliëntjes, waarin het jongetje zelf de hoofdrol speelde. Want, zo wist de pedagoge, lezen over jezelf is spannend en houdt de aandacht vast. Create-A-Book werd een commercieel succes en is inmiddels verkrijgbaar in 31 landen in zeventien verschillende talen, van IJslands en Zweeds tot Nederlands en Spaans. “Het Babyboek is wereldwijd nummer één”, aldus Griffith. “Een betere reclame is er niet. Want iedereen die de baby komt bewonderen, krijgt het onder ogen.” Griffith kwam dan ook voor het eerst in aanraking met Create-A-Book op kraamvisite bij zijn zus in de States. Hij verwierf het verkooprecht voor Nederland. “Ik zou aanvankelijk de Benelux doen, maar in België was net iemand anders gestart. Nu doe ik Nederland. En Luxemburg”, voegt Griffith er met een grijns aan toe.

Behalve het babyboek, dat leverbaar is in een gewone en een christelijke versie, maar ook in geval van adoptie of een één-oudersituatie, kan men diverse kinderverhalen, een huwelijksboek, een verjaardagsboek voor volwassenen en een komisch vut/pensioenboek laten maken. “We hebben onlangs een Dinosaurusboek in de collectie opgenomen, waarbij we natuurlijk gezorgd hebben niet in copyright-problemen te geraken. Ik ben niet bang voor een overkill aan dinosaurusprodukten. Zolang dinosaurussen 'in' zijn, moet je meedoen.”

Op dezelfde gedachte is het warenhuis Vroom & Dreesmann gekomen, dat met ingang van 22 november tot het einde van het jaar voor Create-A-Book in 17 vestigingen een stand heeft ingericht. Deze periode, met Sinterklaas en kerst voor de boeg, is niet toevallig gekozen. “Het is een aanvulling op hun thema 'De Kadowinkel van Nederland'. Deze samenwerking is natuurlijk de droom van iedere kleine ondernemer”, zegt Griffith tevreden.

Over aandacht heeft de kleine zelfstandige sinds de start in maart niet te klagen. “Ik loop drie jaar voor op mijn eigen businessplan.” Aan het einde van het jaar verwacht hij 25 dealers voor zich aan het werk te hebben. Die dealers zijn van allerlei pluimage. Huisvrouw, politieman of drogist, ieder voor zich maakt in de eigen regio op zolder of in de kelder Create-A-Book-boeken. Van het predikaat 'netwerkmarketing' wil Griffith niets weten. “In een net blijft iemand hangen of hij glipt door de mazen heen. Dat risico loop ik niet. Wij zijn een professionele organisatie met strikte afspraken.”

Als zijn zaak dit tempo zal blijven houden, wil Griffith zich distantiëren van de eigenlijke verkoop en de rol van groothandel op zich nemen. “Ik koop de kaftjes, die geen nationale identiteit hebben, in Canada in. Waarschijnlijk word ik volgend jaar hoofdimporteur voor heel Europa.”

Voorlopig amuseert Griffith zich nog met het zakendoen op kleine schaal met de particulier. Hij doet dat met Amerikaanse jovialiteit. Als zijn nieuwe landgenoten de aantrekkingskracht van een kortingsbon niet kunnen weerstaan, waarom zou hij, een cynische Amerikaan uit Chicago, daar dan niet aan meedoen? “Een bon die in juli geldig was, wordt zonder blikken of blozen in september ingewisseld”, zegt Griffith lachend. “Daar maak ik geen punt van. Wat maken mij die vijf gulden uit? Het is een spelletje. Een leuk spelletje.”

    • Florence van Berckel