Museum voor Henk Chabot in Rotterdam geopend

Tentoonstelling Ogen blikken. T/m 27 feb. Chabot Museum, Museumpark 11, Rotterdam. Open di-zo 11-16.30u.

ROTTERDAM, 26 NOV. Met de opening door burgemeester Peper van een museum gewijd aan de schilder Henk Chabot is vandaag het Rotterdamse museumpark voltooid. Tussen de Rochussenstraat en de Westzeedijk staan nu vijf culturele instellingen: het Chabot Museum, het Museum Boymans-van Beuningen, het Nederlands Architectuur Instituut, het Natuurmuseum en de Kunsthal. De witte villa van het Chabot Museum is strategisch gunstig gelegen tussen Museum Boymans en het onlangs geopende architectuurinstituut. Deze villa in de stijl van het Nieuwe Bouwen werd in 1938 ontworpen door architect L. Stokla. Vanaf zondag is het Chabot Museum voor het publiek toegankelijk.

Henk Chabot (1894-1949) is als kunstenaar niet onomstreden. Toen in 1937 zijn betonnen beeld van een voetballer in het nieuwe Feyenoord Stadion werd onthuld, kreeg het kunstwerk van verontwaardigde voetbalsupporters de bijnaam Manus Gorilla. Maar ook onder liefhebbers van de schilderijen en beelden van Chabot bestaat verschil van mening. De ene groep waardeert hem vooral als de schilder van het bombardement van Rotterdam en om het mededogen dat uit zijn doeken van oorlogslachtoffers spreekt. Zelf verloor Chabot in 1940 door brand in zijn atelier al zijn werken. Voor deze groep is Chabot, die in het Brabantse Sprang werd geboren en sinds de jaren dertig aan de Rotte in Bergschenhoek woonde, in de eerste plaats een Rotterdams fenomeen. De andere groep met Vollemans als één van de belangrijkste vertegenwoordigers, meent dat de artistieke kwaliteit van het werk een grotere waardering verdient.

Het concept van de openingstentoonstelling Ogen blikken met bruiklenen uit diverse Nederlandse musea, is van Vollemans. Hij heeft dit idee eerder uitgewerkt voor een boek getiteld Chabot. De maan en het oog.

Anders dan in het boek zijn er in het museum ook beelden tentoongesteld. Bij binnenkomst wordt de bezoeker direct geconfronteerd met een expressieve, bijna twee meter hoge teakhouten boer uit 1934. Bij Chabots schilderijen van polderlandschappen met hoge, regenachtige luchten, van koeien, boeren en tuinders vallen zijn krachtige penseelstreek en kleurgebruik op. Het kleine schilderijtje Lente (1948) is bijna abstract: een vrolijke symfonie van heldere kleuren.

Directeur en initiatiefneemster van het nieuwe museum is mevrouw C. Grootveld-Parrée. Als Chabot-verzamelaars was het echtpaar Grootveld al enige jaren op zoek naar een mogelijkheid om het unieke Museum Hendrik Chabot in het woonhuis van de familie Tol in Hillegersberg voor te zetten, toen zich in 1990 de mogelijkheid voordeed om deze villa aan te kopen. De kern van de collectie van het museum wordt gevormd door de 26 oorlogsschilderijen die Henk Chabot in de jaren 1940-'45 schilderde. Door de aankoop van deze werken die permanent in het museum in Hillegersberg te zien waren, blijft deze historische verzameling voor Rotterdam behouden.

De vraag of een museum gewijd aan het oeuvre van slechts één kunstenaar op den duur voldoende publiek zal trekken, is nu nog niet te beantwoorden. De zalen die door grote raampartijen betrekkelijk weinig wandruimte hebben, zijn mooi ingericht. En ook het tentoonstellingsprogramma ziet er veelbelovend uit. Er zijn contacten gelegd met verwante musea in het buitenland zoals het Kirchner Museum in Davos en het Musée Zadkine in Parijs. Voor het najaar 1994 staat er een expositie met vroeg werk van Zadkine op het programma.

Het Chabot Museum is zonder overheidssubsidie tot stand gekomen. Als particulier initiatief is het voor de exploitatie aangewezen op inkomsten uit entreegelden en op sponsoring en schenkingen. Door de organisatie van ontvangsten, lezingen en cursussen en door het verhuur van de ruimtes hoopt men over voldoende financiële middelen te kunnen beschikken. In de kelder van het gebouw is een klein auditorium met koffiekamer en ook de expositieruimte op tweede verdieping kan worden verhuurd. Het museum beschikt over drie tentoonstellingszalen met een vloeroppervlak van bijna 237 vierkante meter.

Het beheer en de exploitatie is in handen van een stichting die op museaal gebied wordt geadviseerd door een commissie. Leden van deze commissie zijn Ronald de Leeuw, directeur van het Rijksmuseum Vincent van Gogh, E.J. Ebbinge Wubben, oud-directeur van Museum Boymans en Kees Vollemans, docent kunstgeschiedenis aan de TU Delft.

    • Din Pieters