Philip Morris schrapt banen, sluit fabrieken

NEW YORK, 25 NOV. Bij de Amerikaanse sigarettenfabrikant Philip Morris moeten 14.000 banen verdwijnen en zullen ongeveer 40 fabrieken worden gesloten. Door onder meer de reorganisatie en een boekhoudkundige verandering komt de winst dit jaar ongeveer 1,8 miljard dollar lager uit.

Dat heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt.

Philip Morris, de grootste sigarettenfabrikant ter wereld, verwacht dat de winst over dit jaar 16 procent lager zal zijn dan in 1992. Dat is vooral het gevolg van de prijzenslag op de Amerikaanse sigarettenmarkt. Van die lagere winst gaat nog eens bijna 1 miljard dollar af, omdat Philip Morris behalve de 457 miljoen dollar reorganisatiekosten ook nog 495 miljoen dollar betaalt in verband met een verandering in de boekhouding. Analisten waren enigszins verbaasd over de omvang van de reorganisatie. De fabriekssluitingen zullen plaatshebben in de komende drie jaar, maar het bedrijf gaf nog geen details. De afvloeiing van het personeel, 9 procent van het totaal dat Philip Morris in dienst heeft, gebeurt zoveel mogelijk door pensionering en vrijwillig vertrek.

Philip Morris, producent van onder meer Marlboro, Benson & Hedges en Virginia Slims, boekte over 1992 een winst van bijna vijf miljard dollar. Meer dan de helft van de winst komt uit de tabakssector - het bedrijf heeft wereldwijd een martkaandeel van 12 procent - maar Philip Morris is ook de eigenaar van onder meer Kraft General Foods, Jacobs Suchard-koffie en chocola, de bieren Miller en Löwenbrau.

“De stappen die wij vandaag aankondigen tonen ons vaste voornemen om in al onze sectoren de laagste kosten te hebben en ze zullen volgend jaar bijdragen aan winstgroei in al onze activiteiten”, aldus topman Michael Miles. Het bedrijf verwacht dat de kosten van normale berijfsuitoefening in 1994 al lager worden en dat vanaf 1997 ongeveer 600 miljoen dollar per jaar kan worden gewonnen.

De winstdaling is vooral veroorzaakt door de strijd tussen onder meer Marlboro en goedkopere, concurrerende merken. Op 2 april - inmiddels omgedoopt tot Marlboro-friday - maakte Philip Morris bekend dat het de prijs van Marlboro zou verlagen. Het veroorzaakte in enkele uren een daling van het aandeel Philip Morris met 20 procent.

    • Lucas Ligtenberg