Groot verlies aan abonnees bij omroep-, damesbladen

'S-GRAVELAND, 25 NOV. Veel dames- en omroepbladen verliezen abonnees, maar opiniebladen weten zich goed te handhaven op de tijdschriftenmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse meting van de Nederlandse Organisatie van Tijdschrift-Uitgevers NOTU, die vandaag cijfers heeft vrijgegeven.

Tot de grote verliezers dit jaar behoren de roddelbladen, met uitzondering van Weekend dat zich stabiliseerde op 371.000 stuks. Story raakte 14.000 lezeressen kwijt en staat nu op 403.000 exemplaren per week, marktleider Privé zakte verder weg naar 472.000 stuks, een verlies van 20.000 exemplaren per week.

Bij de meer serieuze tijdschriften voor de vrouwelijke lezer zijn het afgelopen jaar (opnieuw) forse klappen gevallen. Libelle, dat vorig jaar 9.000 lezeressen verloor, raakt er dit jaar 21.000 kwijt. De oplage staat nu op 759.000 per week. Ook Margriet moest dit jaar opnieuw een flinke stap terug doen, na het verlies van 20.000 stuks in 1991. Het verlies dit jaar komt uit op 18.000, de oplage is gezakt tot 520.000.

Ook andere vrouwenbladen, waaronder 'glossies' als Cosmopolitan en Marie Claire verloren terrein. Uitzondering was Opzij, dat 12.000 nieuwe abonnee's kon boeken en het nieuwe jaar ingaat met een oplage van ruim 72.000. De opinieweekbladen Elsevier, Vrij Nederland en De groene Amsterdammer hebben een lichte winst geboekt. Van HP/De Tijd en Hervormd Nederland is geen statistisch materiaal over 1992 beschikbaar, zodat een vergelijking niet kan worden gemaakt.

Bij de omroepbladen wist Veronica haar leidende positie verder te verstevigen. De betaalde oplage steeg met 40.000 tot 1.158.000 exemplaren. AVRO-bode Televizier en het blad Televizier leden een verlies van respectievelijk 62.000 (oplage 835.000) en 13.000 (264.000) exemplaren, TROS-kompas zakte met 23.000 stuks tot 610.000, de NCRV met 13.000 tot 448.000 en VARA en KRO-Studio beiden met 7.000 tot respectievelijk 548.000 en 254.000 exemplaren.

De VPRO-Gids hoorde met de Mikro-Gids van de KRO en Visie van de EO tot de winnaars onder de omroepbladen. Ook de TV-Krant haalde een grotere oplage. Als de cijfers van de omroepbladen tegen elkaar worden weggestreept resteert per saldo een oplageverlies van 30.000 exemplaren.

Overigens voert de ANWB de ranglijst van Nederlandse tijdschriften sinds jaar en dag aan met de Kampioen. Dit blad komt nu bij ruim 2,7 miljoen mensen in de bus, 70.000 meer dan in 1992. De tweede plaats wordt bezet door het programmablad van Veronica, de derde door de AVRO-bode/Televizier.