De klassieker onder de sportschoen

De high-tech sportschoen - met driedubbele zolen, waarin soms lampjes aan en uitflitsen - is op zijn retour. De gympdrager wil weer lekker lopen op eenvoudig schoeisel. Een Adidas bijvoorbeeld, of een Puma. Als het even kan, in een opvallende kleurencombinatie.

Originals verkrijgbaar bij: 'Five-o-One', St. Anthoniesbreestraat 136, Amsterdam.

'Maine', Mariaplaats 3a, Utrecht.

Walk this way, talk this way! rammelde rapgroep Run DMC halverwege de jaren tachtig uit de luidspreker. Toen nog met rare petjes op hun hoofden en Volkswagen-emblemen die ter versiering om hun nek bungelden. En aan hun voeten witte Adidas sportschoenen met zwarte strepen. Zonder veters.

Op het waarom van de veterloosheid antwoordde het drietal: “Uit solidariteit met onze broeders, want die worden slecht behandeld.” Waarmee de band de zwarte gedetineerden in Amerikaanse gevangenissen bedoelde. Witte Adidas zonder veters behoorde dertig jaar geleden tot de standaard kledinguitrusting voor opgepakte schurken.

Toen de Run DMC-clip op het tv-scherm speelde, begon Europa net warm te lopen voor het high-tech sportschoeisel waar nu de helft van de jeugd z'n imago aan ontleent. Maar de ontwikkeling van deze superschoenen schoot door. Zelfs zo ver dat het merk L.A. Gear onlangs nog een basketbalschoen met 'kerstverlichting' in de zool op de markt bracht: bij het neerkomen springen de lampjes aan. Op straat in Nederland nog niet gesignaleerd, want kinderen lopen liever op de donkerkleurige schoenen van Fila.

Toch neigt de markt weer voorzichtig naar een simpeler sportschoen. Het credo daarbij is Original. Comfortabel lopen op een eenvoudige schoen is de gedachte achter het opnieuw uitbrengen van oude, Europese modellen van de klassieke merken Adidas en Puma. Opgewaardeerd tot cultobject zijn deze schoenen eerder te vinden bij life-stylezaken dan in sportwinkels.

Voordat de pitbullvormgeving van Nike en Reebok de markt overspoelde, was het Puma-model Clyde (suede) een hit in Amerika. De Europese markt reageerde nauwelijks; de geïmporteerde partijen bleven vijf jaar lang in de magazijnen liggen. Tot Duffer of St George in Londen vorig jaar een paar in de etalage zette. Het model werd al snel tot hot street-item verheven.

De fabrikant reageerde onmiddellijk: de produktie van de oude modellen werd weer opgezet in Taiwan en China. De nieuw geproduceerde 'Original' is, vergeleken bij het echte Old School-model, wel een stuk gekleurder. Dat maakt hem extra aantrekkelijk; van de nieuwe Puma-kleurcombinaties in suede die gedoseerd op de markt komen is de helft bij voorbaat verkocht.

Niet alleen Europa lonkt naar het oude model. In Japan wordt makkelijk zo'n 275 gulden neergeteld voor een paar Stan Smith-tennisschoenen, een twintig jaar oud model met een goudkleurig Adidaslogo. Trendy VS betaalt grif voor Originals aan zijn voeten. Ook in Nederland zijn de prijzen fors omdat de in Azië geproduceerde schoenen als Amerikaanse import in de winkel komen. Een Adidas Superstar - leren bovenstuk, rubberen zool en, belangrijk detail, shelltoe-neus - kost ƒ 209,95: een prijsverhoging van 300 procent ten opzichte van twintig jaar geleden. De kopers van nu behoren zowel tot de eerste gympiesgeneratie (die stiekem hoopt op de herbeleving van een frisse herfstmiddag straatvoetbal), als tot de meisjes die toen werden geboren en alles kunnen dragen boven de suedes en superstars waar ze nu op lopen.