Zwartkijkers bloeien weer op

Uit alle hoeken en gaten kruipen zwartkijkers te voorschijn. Ze ruiken lagere koersen voor de rest van het jaar en sommigen voelen zelfs de trillingen van een naderende forse correctie.

Bijna alle seinen staan op winstnemen. Hoewel de rente bij ons en in Duitsland, de drijvende kracht achter de hausse, niet hoeft te stijgen wanneer Duitsland weer in een recessie raakt na de groei in het tweede en (verwachting) derde kwartaal. De Duitse beurs kreeg maandag een tik van 47 punten, min 2,3 procent.

Tokio sloot maandag 3 procent lager op 17.384, ver onder het steunpunt van 18.000. Nog een rukje en de koerswinst van dit jaar slaat om in een verlies.

De beurzen buiten Japan lijken niet wakker te liggen van die 'stille krach' in het Oosten. De verliezen daar zullen evenwel eens worden gecompenseerd door winstnemingen elders. In de VS op de aandelen- en obligatiemarkt bij voorbeeld.

Amerikaanse instituten zullen het jaar mooi af willen sluiten in de boeken en dus winstnemen. Afhankelijk van de economie besluiten zij begin volgend jaar om opnieuw aandelen te kopen.

Een interessant dwarsverband tussen beurs en belegger in de VS is de sterk toegenomen verkoop van auto's: particulieren nemen winst en kopen daar een nieuwe auto van. Zo geeft de beurs een zetje aan de economie en reageert Wall Street met hogere koersen op de groei, totdat er geen willige kopers van auto's en aandelen meer zijn. Daar begint het al op te lijken, want de druk neemt van alle kanten toe.

Het Dow Jones gemiddelde van dertig industriefondsen (DJI) sloot gisteren 23 punten lager op 3.670,25. Vorige week dinsdag sloot de DJI op een record van 3.710,77. Een bekende Amerikaanse beursanalist ziet een correctie van korte duur van 5 procent, omdat de rest van de brede markt zich minder optimistisch gedraagt dan de Dow. In Dow-termen een daling tot 3.525 punten, gerekend vanaf de top van vorige week. Niet iedereen deelt die mening.

Deze week hebben alle beurzen een correctie in zicht, lijkt het. De Londense FT-100-index daalde 37,4 punten tot 3.070,6. De Amsterdamse aandelenindex ging van 381,51 naar 372,35, min 2,4 procent. Kortom: nergens goed nieuws.

Moet je dan stilzitten? Nee, je kan een positie opbouwen of afwikkelen. Een voorbeeld. In Beurszaken van vorige week stond deze suggestie. Koop 200 Ahold op 46,80, met de bedoeling er later 200 bij te kopen, schrijf 2 calls oktober 1996 45 en incasseer 2.000 gulden optiepremie. Koop 4 lange puts oktober 1996 45 op 400 gulden per contract, samen 1.600 gulden, om er op een gunstig moment twee korte puts op te schrijven. Hoe ziet deze constructie er nu uit?

Het aandeel doet 43,70 en staat daarmee 20 cent lager dan eind 1992. Ahold deelt niet in de feestvreugde. De lange call staat op 8,40 en de put op 6,00. De optiewinst compenseert nu ruim het verlies op de aandelen, maar daar ging het niet om. Gisteren had men 2 april 1994 puts uitoefenprijs 42,50 op 1,70 kunnen schrijven. Passief afwachten kan er toe leiden dat de aandelen op 40,80, 42,50 min 1,70, gekocht moeten worden. Langer wachten levert wellicht een lagere aankoopkoers op.

Kan je zo'n combinatie ook opzetten met KLM? Niet op dezelfde wijze. Ahold is een rustig aandeel, KLM is een rodeopaard. Op 4 februari was de laagste koers in de afgelopen twaalf maanden 23,10 en op 21 oktober de hoogste 44 gulden, een verschil van 90 procent in acht maanden. Dat zijn koerswinsten!

Fusie- en samenwerkingsbesprekingen doen het altijd goed op de beurs. Nu die even van de baan zijn zal de directie positief blijven, want het zit er in dat KLM aandelen uit zal geven om het eigen vermogen te versterken. De koers mag niet te veel dalen. De markt probeert de koers juist te drukken om goedkoop in te kopen.

Een rol daarbij speelt misschien de niet-openbare emissie van Akzo (dus niet via claims voor bestaande aandeelhouders) die grootbeleggers boven de beurskoers kochten. Deze keer zullen die beleggers niet zo snel toehappen.

Een combinatie in opties en aandelen KLM dient, uitgaande van de geschetste veronderstelling, eerst naar beneden gericht te zijn. De lange put oktober 1996 uitoefenprijs 40 deed maandag 6,90 en het aandeel 37,90. Daarmee leg je een bodem voor een constructie. Er is een goedkoper alternatief.

Wie op korte termijn wil speculeren en KLM ziet dalen naar een koersniveau dat overeenkomt met de afgesprongen besprekingen en een groter aandelenkapitaal, koopt puts januari of april (nu nog) voor een paar dubbeltjes met verschillende uitoefenprijzen.