Toeristen liever naar Dublin of Boedapest dan Amsterdam

AMSTERDAM, 23 NOV. De concurrentiepositie van Amsterdam is de afgelopen jaren aanzienlijk verslechterd in vergelijking met andere Europese toeristensteden. Gerekend naar aantal overnachtingen komt de hoofdstad niet verder dan de zevende plaats. Daarbij wordt ze voorafgegaan door steden als Dublin en Boedapest. Dit blijkt uit een onderzoek van VVV Amsterdam.

Londen, Parijs en Rome zijn door de jaren heen de vaste nummers een, twee en drie van Europa, en in de jaren zestig kwam Amsterdam daar direct achteraan. VVV Amsterdam heeft zich niet beperkt tot het optellen van de toeristische slapers. Ook werden toeristen in Amsterdam, Rome en Wenen geïnterviewd over Amsterdam. Als positieve kanten van de stad noemden zij onder andere de “jeugdige en levendige uitstraling” en de “goed Engels sprekende, jonge bevolking.”

Niet bekend

“Amsterdam heeft een imago-probleem”, aldus H. ter Balkt van VVV Amsterdam. “Toeristen die Amsterdam nog nooit hebben bezocht, denken dat de stad vies en onveilig is. Als ze er eenmaal geweest zijn, blijkt dat reuze mee te vallen. De marketingstrategie moet daarom worden geïntensiveerd”, vindt Ter Balkt. “In plaats van onze promotie op de hele wereld te richten, zullen we voortaan nog maar zes landen aanspreken.”

Dat betekent dat de VVV haar promotie-activiteiten in Japan en Scandinavië zal staken en zich zal beperken tot Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en de oost- en westkust van de Verenigde Staten.

De promotie van Amsterdam is volgens Ter Balkt ook belangrijk voor het buitenlands toerisme in de rest van Nederland. “Amsterdam houdt niet op bij de gemeentegrens. De Keukenhof, de bloemenveilig Aalsmeer en de kaasmarkt in Alkmaar horen net zo goed bij Amsterdam.”

Volgens hem moeten het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) en de KLM samenwerken met VVV Amsterdam. “Om uiteindelijk heel Nederland beter te kunnen verkopen”, aldus Ter Balkt. Het NBT is echter niet van plan zijn marketingplan te veranderen. “Natuurlijk is de promotie van Amsterdam belangrijk voor heel Nederland, maar dat is allang bekend”, aldus een woordvoerder.

Bij verscheidene toeristische trekpleisters in Amsterdam lopen de reacties op de resultaten van de VVV uiteen. Rederij Plas aan het Damrak had afgelopen jaar een omzetdaling van ongeveer 10 procent en wijt het dalend toerisme aan de slechte bereikbaarheid van de binnenstad. “Amsterdam is lekker bezig de stad af te sluiten. Duitse touringcars mijden de stad, omdat ze nergens kunnen parkeren”, zegt bedrijfsleider P. Oudshoorn.

De Amsterdamse hotels kampen al sinds oktober vorig jaar met een fors tegenvallende bezetting. Om toch aantrekkelijk te blijven, worden de prijzen verlaagd, en zo is Amsterdam een van de goedkoopste hoofdsteden van Europa.

Trekpleisters als het Rijksmuseum en wassenbeeldenmuseum Madame Tussaud merken daarentegen weinig van het dalend toerisme: het grootste deel van hun bezoekers komt uit Nederland. Ook het Hasj en Marihuana Museum op de Amsterdamse wallen ziet geen afname van zjn toeristen: “Wij trekken meer bezoekers dan ooit.”