Kwaliteit telefoonbeantwoorders onvoldoende

ROTTERDAM, 23 NOV. Geen enkele automatische telefoonbeantwoorder in de prijsklasse tot driehonderd gulden is goed. Dit concludeert de Consumentenbond uit een onderzoek naar twaalf telefoonbeantwoorders.

De lijst van klachten is niet gering. Zo is de bediening van de apparaten vaak lastig en vereist zij bovendien een grote mate van technische vaardigheden en kennis. Verder trof de Consumentenbond in twee telefoonbeantwoorders meer cadmium aan dat volgens de wet is toegstaan. Tien van de twaalf onderzochte apparaten voldoen niet aan de aansluitingseisen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Ook de geluidskwaliteit van de telefoonbeantwoorders viel vaak tegen. De ingesproken boodschap van de eigenaar van de telefoonbeantwoorder en de opgenomen teksten zijn soms nauwelijks te verstaan, meent de bond. Vooral de spraakchips laten het afweten. Daardoor herkent de eigenaar zijn eigen stem nauwelijks terug; het geluid klinkt vervormd, nasaal, dof of te zacht. Slechts een toestel scoort op dit punt goed, terwijl zeven toestellen met het oordeel “redelijk” net met de hakken over de sloot komen.

Wie denkt dat een telefoonbeantwoorder niet voor ongenode luistervinken toegankelijk is, komt volgens de Consumentenbond bedrogen uit. Bij acht van de onderzochte apparaten kunnen de berichten van de beller via een andere telefoon worden afgeluisterd. Een code moet voorkomen dat andere mensen ook de boodschap van de beller kunnen afluisteren.