Concurrentie maakt jacht op Nutricia

ROTTERDAM, 23 NOV. De besmettingsaffaire rond de babyvoeding Olvarit heeft zwakke plekken geslagen in de vesting die het Zoetermeerse voedingsconcern Nutricia rond de Nederlandse markt voor babyvoeding had opgetrokken. Binnen- en buitenlandse concurrenten zien opeens een mooie kans om dit monopolie te breken.

Bij de Nederlandse vestiging van het Duitse bedrijf Milupa, één van de grootste concurrenten van Nutricia op de Europese markt voor zuigelingenmelk, is men de laatste dagen koortsachtig bezig. Milupa, dat enige tijd geleden in Duitsland een grote fabriek voor de produktie van potjes babyvoeding heeft gekocht, was oorspronkelijk van plan om in februari de Nederlandse markt te benaderen. “Maar dat proberen we nu natuurlijk te versnellen”, lacht de R.K.H. Buitenhuis, directeur bij de Amersfoortse Milupa-dochter. Buitenhuis, die naar eigen zeggen de etiketten al op het bureau heeft liggen, gaat morgen naar de Duitse fabriek om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Milupa verkoopt in Nederland onder andere Molenaars Kindermeel.

Een andere concurrent van Nutricia, het Zwitserse voedingsconcern Nestlé, is naar eigen zeggen niet van plan om de Olvarit-affaire te gebruiken voor de introductie van potjes babyvoeding op de Nederlandse markt. “We zijn er niet mee bezig”, zegt een woordvoerster van Nestlé Nederland. Nederland is vrijwel het enige land waar Nestlé geen baby-maaltijden verkoopt.

Milupa is niet het enige Duitse bedrijf dat mogelijkheden ziet op de Nederlandse markt voor baby-voeding. Ook Hipp, de onderneming uit Pfaffenhofen die Nutricia vorige week het aanbod deed om maaltijdpotjes met vlees te leveren ter vervanging van de uit de markt genomen Olvarit-varianten, is volgens ingewijden de afgelopen maanden bezig geweest met marktonderzoek in Nederland. Nutricia zal vrijwel zeker ingaan op het aanbod van Hipp, zo bevestigde directeur T.J.M. van Hedel gistermiddag. Op de vraag of Nutricia met deze constructie, waarbij de Hipp-maaltijden hun orginele Duitse etiketten behouden maar een sticker van Olvarit meekrijgen, niet het Paard van Troje binnenhaalt, blijft het op het Zoetermeerse kantoor even stil. “Het enige dat ons op dit moment interesseert, is de consument zo goed mogelijk te bedienen”, aldus Van Hedel.