Nauwere band met Northwest; KLM na falen fusie op eigen kracht verder

PAG.9 HOOFDARTIKEL; PAG.11 ANALYSE

ROTTERDAM, 22 NOV. De KLM wil voorlopig op eigen kracht verder nu de fusiegesprekken met SAS, Swissair en Austrian Airlines dit weekeinde zijn afgebroken. De luchtvaartmaatschappij richt haar aandacht nu op intensivering van de samenwerking met haar Amerikaanse partner Northwest Airlines.

De directie van de KLM maakte gistermiddag bekend dat operatie Alcazar, de codenaam voor de gesprekken met de drie Europese luchtvaartmaatschappijen, dit weekeinde definitief is stopgezet. Gistermorgen deelde de KLM-top in een geheim spoedoverleg in Noordwijk de drie beoogde partners mee dat zij geen afstand wil doen van haar Amerikaanse partner Northwest Airlines. De drie andere maatschappijen kozen voor Delta Airlines, de partner van Swissair. Omdat de beoogde alliantie maar met één partner in de VS zou kunnen samenwerken, liepen de gesprekken uiteindelijk stuk op deze keuze.

De KLM wil de groei van haar Europees marktaandeel nu niet via een fusie realiseren, maar op eigen kracht en via bestaande deelnemingen in het Britse Air UK, KLM Cityhopper, Transavia en Martinair Holland. De KLM bezit op dit moment een marktaandeel in Europa van ruim vijf procent. De komende jaren wil zij dit verdubbelen.

President-directeur P. Bouw: “De vier maatschappijen weten nu wat de mogelijkheden en de onmogelijkheden voor samenwerking zijn. We hebben afgesproken dat we daar waar mogelijk blijven openstaan voor samenwerkingsmogelijkheden.” Het afketsen van de fusiebesprekingen met Swissair, SAS en Austrian Airlines heeft volgens hem geen negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid bij de KLM. Bovendien zijn Europese fusies minder urgent omdat de Europese liberalisatie van de luchtvaart, de drijfveer voor samenwerking, zich minder snel lijkt te voltrekken dan werd gedacht, aldus Bouw.

Minister Maij-Weggen van Verkeer en Waterstaat zei in een reactie dat “om de verdere toekomst van de KLM zeker te stellen en haar positie teversterken de vergroting van het vermogen van de KLM wenselijk kan zijn”. De minister van Verkeer en Waterstaat en haar collega Kok (financiën) zijn - zonodig - bereid om bij een mogelijke uitgifte van aandelen door KLM het bestaande overheidsbelang van ongeveer 38 procent van de aandelen te handhaven en dus mee te investeren. Volgens luchtvaartanalisten heeft de KLM 500 miljoen tot een miljard gulden nodig nu het Alcazar-project niet doorgaat.

De fracties in de Tweede Kamer reageerden vanmorgen teleurgesteld op het mislukken van de onderhandelingen. De vakorganisaties bij de KLM toonden zich niet rouwig om het afketsen van de fusie.

Pag.11: Bonden opgelucht na afketsen fusie

De vakorganisaties zijn opgelucht dat de KLM heeft vastgehouden aan haar deelneming in de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines. De bonden pleiten ervoor dat de Nederlandse overheid stappen onderneemt om via Brussel aan de bescherming in de Europese luchtvaartmaatschappijen een eind te maken omdat ze concurrentievervalsend zijn. Zolang dit niet is gebeurd, moet de overheid op zijn minst haar steentje bijdragen aan de versterking van het eigen vermogen van de KLM, meent Popelier, voorzitter van de grootste vakorganisatie bij de KLM, de VKC.

De oppositiepartijen VVD en D66 willen op korte termijn met minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) een debat over de toekomst van de KLM. “We maken ons zorgen over de toekomst van de KLM op de lange termijn”, aldus de D66-woordvoerder. De woordvoerders van de regeringsfracties CDA en PvdA onderstreepten dat er een zakelijke afweging is gemaakt om de besprekingen binnen Alcazar af te breken. “Maar het is altijd spijtig dat het niet is gelukt”, aldus PvdA-woordvoeder De Jong. Volgens zijn CDA-collega Van Vlijmen heeft de KLM “een goede keuze gemaakt”.

Maij-Weggen zei dat de Nederlandse overheid achter de pogingen van de KLM staat om te zoeken naar een Europese partner. “Door de vrije interne markt vanaf 1 januari en de toenemende concurrentie in de wereldluchtvaart is vergroting van het Europese marktaandeel van belang.” Ze onderstreept dat KLM ook op eigen kracht haar Europese basis kan versterken. Het bestaande 'open-skies'-akkoord tussen Nederland en de VS en de daarbij behorende zogenoemde anti-trustovereenkomst voor samenwerking tussen de KLM en Nortwest Airlines vertegenwoordigen een grote strategische waarde. Daarnaast kunnen de overige, reeds bestaande samenwerkingsverbanden worden geintensiveerd, aldus Maij-Weggen.

Op de Amsterdamse effectenbeurs viel de reactie op het afblazen van de fusiebesprekingen mee. Handelaren verwachtten vanmorgen voor aanvang van de handel nog dat de koers zou dalen tot circa 35 gulden. De koersval bleef uiteindelijk hangen op een koers rond 37 gulden. Aan het begin van de middag was het aandeel, dat in grote omzetten werden genoteerd,