Financial Times

Het was sowieso moeilijk om Alcazar van de grond te krijgen, gezien de problemen van onderhandelingen tussen vier luchtvaartmaatschappijen, zes regeringen en een hele reeks vakbonden. Maar nu er al zoveel compromissen zijn gesloten, is het vreemd dat de fusie afketst op een onschadelijk vraagstuk als het kiezen van een Amerikaanse partner. Dat suggereert dat de fusie zelf het probleem was geworden. Hoe dan ook, de maatschappijen moeten op zoek naar nieuwe bondgenoten. (...)

Het lijkt erop dat SAS de meeste behoefte heeft aan een alternatief. Een herziene overeenkomst met KLM moet nog steeds tot de mogelijkheden behoren.

De drie grote Europese luchtvaartmaatschappijen zullen in hun vuistje lachen over de problemen van hun kleinere rivalen. British Airways zal in Europa met zijn regionale dochters TAT en Deutsche BA zijn plannen doordrukken. Air France kan proberen het ook nog even uit te zingen. Maar Lufthansa zal bij de mislukking van Alcazar het meeste garen spinnen. Waarschijnlijk zal Austrian Airlines op de avances van de Duitsers ingaan. En ondanks haar banden met Delta en Singapore Airlines, zal ook Swissair het moeilijk vinden aan Lufthansa weerstand te bieden.