Herstel Nedlloyd beperkt tot koers

ROTTERDAM, 20 NOV. Nedlloyd sloot gisteren in alle stilte een mooie week af. Nedlloyd Lijnen, de containerlijnvaartdochter en tevens het zorgenkindje van de Rotterdamse onderneming, kondigde dinsdag aan dat de tarieven voor het verschepen van containers van Europa naar het Verre Oosten per 1 januari 1994 flink omhoog gaan. De beurs beloonde in de dagen daarna dit initiatief dat Nedlloyd samen met tien andere internationale rederijen nam: de koers sloot gisteren op 53,50 gulden, een stijging van negen pocent vergeleken met de slotkoers van een week geleden.

De tariefsverhoging is belangrijk voor Nedlloyd. Het verlies van de containerlijnvaart - samen met Europees wegtransport de kernactiviteit van het concern - kan erdoor verminderen. Het resultaat van Nedlloyd Lijnen staat sinds de tweede helft van vorig jaar zwaar onder druk. Door een overschot aan rederijen zakten de tarieven tot een niveau dat in veel gevallen onder de kostprijs lag. In de eerste zes maanden van dit jaar verloor Nedlloyd 62 miljoen gulden op haar containerlijnvaart, een verslechtering van bijna 100 miljoen vergeleken met een jaar daarvoor.

Door de nieuwe afspraak van de elf rederijen, die samenwerken in de zogenoemde Eastbound Management Agreement (EMA), stijgen de tarieven op de routes naar het Verre Oosten met gemiddeld 22 procent. De prijsstijging krijgt in juli volgend jaar ook nog een vervolg. Op die manier moeten de rederijen op een tariefniveau komen dat weer wat winst oplevert. De tarieven op de 'Eastbound'-routes - van Europa naar het Verre Oosten - zijn sinds 1990 gehalveerd. Nu de transportvolumes op deze route sinds dit voorjaar fors stijgen, was er eindelijk aanleiding de tarieven te verhogen.

De aangekondigde stijging van de tarieven kan Nedlloyd op jaarbasis circa 25 miljoen gulden winst opleveren. Schone winst, aangezien er geen extra investeringen nodig zijn om dit te bereiken. Dat heeft Nedlloyd hard nodig. In de eerste helft van dit jaar verloor Nedlloyd 116 miljoen gulden. De tweede helft zal, zo zei de raad van bestuur eerder dit jaar, iets beter zijn. Maar het eindresultaat zal, nog eens extra gedrukt door een reorganisatielast van 50 miljoen gulden, met dikke rode cijfers geschreven worden.

Nedlloyd-topman Leo Berndsen zal zich daarover ongetwijfeld zorgen maken. Maar voor dit jaar heeft hij veel ellende ingecalculeerd. Zijn 'deadline voor structureel winstherstel' ligt pas in 1995. Tot dat moment is alles meegenomen. In de relatieve rust die de nieuwe topman na jaren van rumoer rond zijn concern heeft gecreëerd valt in ieder geval één ding op: de koersstijging van het aandeel Nedlloyd. Sinds Berndsens eerste dag in functie (1 juli) is het aandeel, meegezogen in de beurseuforie, liefst 55 procent gestegen. Gecorrigeerd voor de stijging van de EOE-index die de stemming op de beurs weergeeft, is de stijging van de Nedlloyd-koers 36 procent groter dan de winst van de EOE-index. Een simpele rekensom leert dat de beurswaarde van Nedlloyd sinds Berndsens entree maar liefst 273 miljoen gulden groter is. Het vertrouwen van de kapitaalverschaffers heeft Berndsen in korte tijd heroverd. Nu is het zaak voor de verschillende Nedlloyd-divisies te voldoen aan zijn strenge rendementseisen om te kijken of het Berndsen-effect verder strekt dan alleen het Damrak.