Goodwill-offensief Renault

ROTTERDAM, 20 NOV. De Franse regering en Renault hebben gisteren een goodwill-offensief gelanceerd om de aandeelhouders van Volvo te overtuigen van hun goede bedoelingen ten aanzien van de fusieplannen tussen beide automobielfabrikanten. Renault-topman Louis Schweizer was de gast van de Zweedse vakbonden, terwijl de Zweedse premier Carl Bildt voor de radio verklaarde dat hij een brief van zijn Franse collega Edouard Balladur heeft ontvangen.

Daarin wordt een uiteenzetting gegeven over de privatiseringsplannen die de Franse regering heeft met Renault en het daaraan vastgekoppelde zogeheten 'gouden aandeel' dat de Franse overheid in Renault behoudt en dat de regering in Parijs - zolang Renault nog niet is geprivatiseerd - onevenredig veel zeggenschap geeft.

Het gouden aandeel van Parijs heeft onder aandeelhouders van Volvo de vrees gewekt dat de Franse overheid zich nooit geheel uit Renault zal terugtrekken. Zij spreken over nationalisatie van een Zweeds particulier bedrijf door de Franse staat en willen dit punt eerst opgelost zien voordat zij op 7 december voor een fusie zullen stemmen tussen Volvo en Renault, dat in de nieuwe combinatie toch al een meerderheidsbelang heeft van 65 procent

Zelfs wanneer Renault geprivatiseerd wordt houdt de Franse staat nog een belang over van twintig procent. Maar het minderheidsaandeel geeft de Franse overheid wel de mogelkijkheid om de komst van ongewenste buitenstaanders in Renault-Volvo AB te blokkeren. Balladur heeft Bildt verzekerd dat de Franse overheid zich uit Renault zal terugtrekken op het moment dat de marktcondities daarvoor het gunstigst zijn. Bovendien verzekerde hij dat Parijs het gouden aandeel nooit tegen Volvo zal gebruiken.

In Zweden wordt echter algemeen betwijfeld of deze garanties van Franse kant voldoende zijn om de aandeelhouders van Volvo, dat gisteren een winst voor belasting bekend maakte van 246 miljoen gulden, er te van overtuigen op 7 december toch voor de fusie te stemmen.

Volvo's omzet groeide de eerste negen maanden in 1993 met 25 procent naar 17 miljard gulden. Die van Renault daalde met 8,3 procent naar 40 miljard gulden.