NS: 'Voor alle reizigers komt een zitplaats'

UTRECHT, 19 NOV. De komende twee jaar zullen er geen NS-lijnen of -stations worden gesloten en alle reizigers zullen een zitplaats hebben. De gemiddelde tariefsverhoging in 1995 en 1996 zal niet hoger worden dan vier procent. In 1994 is die gemiddelde verhoging nog zes procent.

Dit heeft vanmiddag de algemeen directeur van het nieuwe onderdeel 'reizigers' van de Nederlandse Spoorwegen, G. Hammer, bekendgemaakt. Om “de haast apocalyptische berichtgeving naar het rijk der fabelen te verwijzen” kondigde hij aan dat er volgend jaar 8.000 nieuwe zitplaatsen bij zullen komen.

Om de bedrijfsvoering te verbeteren zal volgend jaar de NV Nederlandse Spoorwegen worden opgesplitst in aparte zelfstandige bedrijfseenheden, waaronder NS-Reizigers. Volgens het Business-plan van NS-reizigers moet de nieuwe zelfstandige onderneming in 1998 de inkomsten met 475 miljoen gulden hebben verhoogd en 280 miljoen op uitgaven hebben bespaard.

Er zullen de komende drie jaar bij NS-reizigers 2.300 arbeidsplaatsen verdwijnen. Tot 1998 moeten er overigens in totaal bij NS, bij alle bedrijfsonderdelen, 4.800 arbeidsplaatsen verdwijnen.

Het nieuwe reizigersbedrijf zal worden onderverdeeld in drie regionale netwerken en een lange-afstandsnet. Op iedere lijn zal een routemanager verantwoordelijk worden voor de exploitatie van de lijn.

Vanaf 1996 zal er een geheel nieuw tariefssysteem worden ingevoerd bij de NS. Daardoor moet het mogelijk worden per lijn en tijdstip de prijs te laten variëren. “Maar we zullen ons niet uit de markt prijzen”, kondigde Hammer aan. Hij sprak de verwachting uit dat de gemiddelde tariefsverhogingen in de toekomst nooit hoger zullen zijn dan twee à drie procent boven de stijging van de kosten van levensonderhoud. Na 1996 zal de NS met de overheid contracten afsluiten waarmee onrendabele lijnen en stations - om bijvoorbeeld sociale redenen - in stand gehouden kunnen worden. Hammer hoopt op een opbrengst van 200 miljoen, maar minister Maij-Weggen (verkeer) zei onlangs maar 75 miljoen beschikbaar te hebben.

Omdat het reizigersbedrijf van NS het materieel doelmatiger gaat inzetten, staan vervolgorders voor de dubbeldeks-motorrijtuigen en dieselmaterieel ter discussie. Ook personeel wordt efficiënter ingezet: het overstappen van treinmedewerkers wordt beperkt en overstaptijden moeten korter. Verder komen er dit en volgend jaar in totaal 30.000 extra plaatsen in fietsenstallingen bij de stations.