Unilever in Chinese firma voor tandpasta

ROTTERDAM, 18 NOV. Unilever wordt via een gezamenlijke onderneming met de Shanghai Toothpaste Factory actief op Chinese markt voor tandpasta. Het Brits-Nederlandse concern maakte gisteren bekend een belang van zestig procent in de Chinese joint venture (1.350 werknemers) te krijgen.

De Shanghai Toothpaste Factory is China's grootste tandpastafabrikant en produceert meer dan 550 miljoen tubes per jaar met merken als Zhonghua ('China') en Maxam.

Volgens Unilever zullen de twee partners intensief samenwerken om de “geavanceerde technologie en marketingkennis te gebruiken voor de verdere ontwikkeling van Chinese merken”. Unilevers internationale tandpastamerken zullen ook in China worden geïntroduceerd. Met een bevolking van meer dan 1,2 miljard mensen heeft de Chinese markt voor mondverzorgingsprodukten volgens Unilever “een aanzienlijk groeipotentieel”.

Unilever is een van 's werelds grootste fabrikanten op het gebied van mondverzorgingsprodukten met merken als Signal, Mentadent, Pepsodent en Close-Up. De Shanghai Toothpaste Factory is in Azië de grootste tandpastaproducent. Het bedrijf maakt 5 procent van de wereldproduktie van tandpasta.