The Scene duidelijk en direct

Concert: The Scene. Gehoord: 17/11 Muziekcentrum Frits Philips, Eindhoven. Herhaling: 18/11 Oosterpoort, Groningen; 19/11 De Breul, Zeist; 20/11 Zeelandhallen, Goes; 27/11 De Koog, Noord Scharwoude; 28/11 Luxor, Arnhem; 2/12 Patronaat, Haarlem. Tournee tot eind van het jaar.

Zoals zanger/gitarist Thé Lau opmerkte, waren het de 'die-hards' die gisteravond in plaats van naar voetbal te kijken, naar het concert van The Scene waren gekomen. Toch kwam het optreden, zowel in de zaal als op het podium pas op dreef toen Thé Lau de verlossende eindstand bekend had gemaakt.

Toen verscheen gitarist Eus van Someren met ontbloot bovenlijf op het toneel. Het weifelende lachje van bassiste Emilie Blom van Assendelft werd een brede grijns en Thé Lau articuleerde minder goed zijn Nederlandse teksten. Dat heeft zijn voordelen, want hoe mooi de teksten ook zijn om te lezen, om naar te luisteren eisen ze veel aandacht.

Zo wordt in het nummer Beschaving, op Avenue de la Scene (1993), een ontwikkeling geschetst van de beschaving, die loopt van de Grieken via de Romeinen en de barbaren naar de Christenen. De woorden die Thé Lau gebruikt zijn soms plooibaar ('..grijpt een kleine rat zijn kans/ vraagt een grauwe muis ten dans') en dan weer prikkelend door hun weerbarstige vorm. Als een onverwachte gast op een feest duikt ineens een woord op als 'stereotype' of 'gezichtsveld'.

Muzikaal heeft The Scene een duidelijk, direct geluid. De hese stem van Thé Lau perst zich boven de monotone gitaarklanken uit en de refreinen zijn meeslepend. Maar de muziek mist breedte. Ondanks de bijdragen van toetsenist Otto Cooymans is ze vooral compact en dwingend, zonder veel afwisseling in bijvoorbeeld het gitaargeluid.

Bij een concert wordt dit gecompenseerd door de voordracht van Thé Lau, die naarmate hij enthousiaster gaat spelen, ook steeds gekwelder gaat kijken, en door de kronkelende bewegingen van gitarist Van Someren. Maar de omgeving van het Eindhovense Muziekcentrum bleef gisteravond problematisch. De zaal was niet vol genoeg om de steriele sfeer te verdringen. En de groep zelf maakte het nog erger door op te treden in een decor dat meer geschikt leek om de nieuwe wintermode in te presenteren.