Dochter van Heineken verkoopt brouwerij

ROTTERDAM, 18 NOV. De Spaanse dochteronderneming van Heineken El Aguila, waarin de Nederlandse brouwer een belang heeft van 51,2 procent, heeft een overeenkomst getekend met de Amerikaanse Coors Brewing Company voor de verkoop van haar brouwerij in Zaragoza.

De definitieve verkoop is afhankelijk van onderhandelingen met vakbonden, goedkeuring van de directies en een onderzoek van de boeken. Verwacht wordt dat de verkoop in maart 1994 zal worden afgerond.

Vorig jaar moest Heineken nog een speciale voorziening treffen van 52 miljoen gulden voor een sanering bij El Aguila, dat kampt met overcapaciteit en een stagnerende Spaanse biermarkt.

Als gevolg van die problemen besloot El Aguila zijn produktie te concentreren in zijn brouwerijen in Madrid en Valencia, die een veel grotere produktiecapaciteit hebben dan die in Zaragoze (600.000 hectoliter). Vorig jaar december verkocht El Aguila al een brouwerij met een produktiecapaciteit van 700.000 hectoliter in Cordoba aan de Colombiaanse brouwerijgroep Bavaria SA. Toen werd ook het principe-besluit genomen de fabriek in Zaragoza van de hand te doen. El Aguila is met een marktaandeel van 18 procent in Spanje de tweede brouwerij na Cruz Campo.

De nieuwe Amerikaanse eigenaren zijn van plan in de fabriek in Zaragoza Coors Extra Gold te brouwen voor de Spaanse markt. El Aguila verzorgt de verkoop en de distributie hiervan. Coors is de op twee na grootste brouwerij in de Verenigde Staten en de achtste in grootte op de wereldranglijst. Vanuit de brouwerij in Memphis worden Coors-produkten geëxporteerd naar Frankrijk, Italië en Griekenland.