Kamer eens met aanpak grijs kenteken

DEN HAAG, 17 NOV. De Tweede Kamer heeft gisteren het wetsvoorstel aangenomen waarbij particuliere bezitters die op dit moment een (bedrijfs)auto met een zogenoemd grijs kenteken hebben, met ingang van 1 januari 1994 strenger worden aangepakt.

Tot 1 juli volgend jaar geldt een overgangsregeling waarbij de auto kan omgebouwd zonder naheffing van de PBM (de belasting personenauto's en motorrijwielen; de opvolger van de bijzondere verbruiksbelasting).

Voor gehandicapten die op 1 januari 1994 een auto met een grijs kenteken bezitten die niet meer als 'fiscale bestelauto' wordt aangemerkt, blijft het lagere tarief in de motorrijtuigenbelasting van toepassing. Om in aanmerking te komen voor het verlaagde tarief moet de gehandicapte een geldige invalidenparkeerkaart tonen.

De Kamer nam verder, op instigatie van de Kamerleden Van der Vaart (PvdA) en Reitsma (CDA), een overgangsregeling aan. Voor de huidige bezitters van auto's met een grijs kenteken die straks niet meer als bestelauto worden aangemerkt, is voor de gevolgen in de motorrijtuigenbelastingen en de loon- en inkomstenbelasting een overgangsregeling tot 1 januari 1995 getroffen. Als de auto is geregistreerd voor 1 januari 1993, krijgt de eigenaar tot 1 juli 1994 de tijd de geblindeerde zijruiten te vervangen en er weer een achterbank in te plaatsen, zonder een extra belastingaanslagen.

Auto's komen in aanmerking voor een grijs kenteken als de laadruimte aan speciale maten voldoet.

Houders van een auto met een grijs kenteken die op 1 januari 1994 niet aan de nieuwe fiscale eisen voor een bestelauto voldoen, zullen vanaf 1 januari 1995 het tarief motorrijtuigenbelasting voor personenauto's moeten betalen. Rai en Bovag vinden de periode waarin gebruikers van een grijs kenteken hun auto kunnen laten ombouwen veel te kort. De beslissing van de Tweede Kamer zal volgens de auto-branche dan ook tot grote uitvoeringsproblemen leiden. “Alleen al de wachttijden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer die de auto's moet keuren, maken de regeling tot een wassen neus”, zo luidt de reactie. Rai en Bovag hadden liever gezien dat het huidige bezit van grijze kentekens ongemoeid was gelaten.