Nedlloyd verhoogt vrachttarief Azië

ROTTERDAM, 16 NOV. Nedlloyd Lijnen, de containerscheepvaartdochter van het Rotterdamse transportconcern Nedlloyd, gaat samen met een aantal internationale rederijen haar tarieven voor de vaarroutes tussen Europa en het Verre Oosten verhogen.

Dit is vanmorgen bekendgemaakt. De rederijen, verzameld in het EMA-kartel (Eastbound Management Agreement), willen hun tarievenverhoging (variërend van 150 tot 225 dollar per container) per 1 januari 1994 doorvoeren. De EMA-leden verwachten in de tweede helft van 1994 een tweede tariefsverhoging door te voeren.

De rederijen zeggen met de verhogingen de tarieven “te herstellen”. De afgelopen jaren kwamen de prijzen voor het vrachtvervoer over zee steeds sterker onder druk te staan door enorme overcapaciteit. Ter illustratie: de index van het gemiddelde tariefsniveau daalde tussen 1982 en 1992 van 100 naar circa 85.

Nedlloyd Lijnen-directeur A. van Langeveld zei vanmorgen dat de EMA een jaar geleden al als primair doel had de constante tarievendaling een halt toe te roepen. “Alle leden kwamen toen overeen om niet meer individueel onder de tarieven te gaan zitten. Maar het hielp niet genoeg”, aldus Van Langeveld. Hij illustreerde de tarievendaling op de routes tussen Europa en het Verre Oosten met een voorbeeld: “Containertransport van Rotterdam naar Hongkong kost nu 675 dollar. Voor hetzelfde bedrag gaat die container van Rotterdam naar München”. Van Langeveld zei te verwachten dat de tariefsverhoging geen problemen met verladers zou opleveren. “Ze kennen onze situatie. Bovendien is de Aziatische markt een enorme groeimarkt waar altijd genoeg vracht voor is.”

Door de tarievenslag zijn veel rederijen in grote financiële problemen geraakt. Nedlloyd lijnen zag haar resultaat in de eerste helft van dit jaar teruglopen met liefst 96 miljoen gulden tot een verlies van 62 miljoen gulden.

De elf lijnvaartrederijen die tot het EMA horen zijn naast Nedlloyd Lijnen het Franse CGM, Hapag Lloyd (Duitsland), Maersk (Denemarken), MISC (Malaeisië), NOL (Singapore), OOCL (Hongkong), het Britse P&O en de Japanse rederijen Mitsui OSK Line, K-Line en NYK Line.