Scepter records

The Scepter Records Story, 3-cd box (Capricorn/Warner Brothers 9-42003-2)

De ideale cd-box maakt een koffer vol grijsgedraaide singles overbodig. The Scepter Records Story brengt op drie cd's meer dan zestig onvergetelijke hits en obscure juweeltjes samen, van naïeve meidenpop door The Shirelles tot de ruige garagerock van The Kingsmen en van opzwepende rhythm & blues door The Isley Brothers tot de beschaafde soulslijpers van Dionne Warwick.

In de jaren zestig vervulde het onafhankelijke Newyorkse Scepter-label een soortgelijke functie als Stax in het zuiden van de Verenigde Staten, in die zin dat men vooruit liep op de raciale integratie die later wettelijk werd afgedwongen. Blanke en zwarte muzikanten, liedjesschrijvers en producenten werkten bij Scepter samen in een creatief broeinest, onder de hoede van de middelbare huisvrouw Florence Greenberg die als manager van schoolmeisjesgroep The Shirelles bij toeval de platenwereld betrad.

Songschrijvers als Goffin & King en Bacharach & David vestigden hun naam met hits als Will You Love Me Tomorrow (Shirelles) en Raindrops Keep Falling On My Head (B.J. Thomas). De Scepter-box laat feilloos horen hoe de rhythm & blues zich in de jaren zestig ontwikkelde van ongepolijste doo-wop tot orkestrale consumptiesoul.

Tegelijk bood Scepter onderdak aan vergeten grootheden als Chuck Jackson en Maxine Brown; doorleefde soulzangers die niet onderdeden voor Otis Redding of Aretha Franklin maar die om andere dan artistieke redenen de boot misten. Een lachwekkende anekdote in het begeleidende boekje betreft Ronnie Milsap, een blanke zanger met een 'zwart' stemgeluid. Radiomakers van zwarte rhythm & bluesstations weigerden zijn plaat te draaien, totdat platenpluggers het verhaal rondbazuinden dat Milsap blind was en hij het verschil tussen blank en zwart niet kende. Scepter Records overbrugde de raciale kloof met een schat aan popklassiekers, die zelden meer dan drie minuten in beslag namen.

    • Jan Vollaard