Satirisch consumentenprogramma trekt veel kijkers

Het best bekeken programma van de publieke omroep is Ook dat nog van de KRO, met elke zondag ruim twee miljoen kijkers. Op de programma top 100 staat het altijd bij de eerste tien en het wedijvert in die selecte groep met All you need is love (Veronica) en Vrienden voor het leven (RTL4) om de eer van het best bekeken niet-voetbalprogramma op de Nederlandstalige televisiezenders.

Ook dat nog is een satirisch consumentenprogramma, waarin tekortkomingen van produkten en diensten van zowel overheid als particuliere sector genadeloos zichtbaar worden gemaakt. Gisteravond kregen - onder andere - de Nederlandse Spoorwegen een veeg uit de pan, omdat ze niet in staat blijken informatie te verstrekken over gewenste buitenlandse spoorreizen. De reiziger die van Utrecht naar Boedapest wil via Oberammergau en Turijn moet zelf uit zien te vinden waar overgestapt moet worden en wat het gaat kosten, want de NS vinden het 'te duur' om alle 26.000 Europese stations en de treinen die daar naar toe rijden in de computer te zetten. Nog absurder vond het 'panel' van Ook dat nog (met onder andere Hans Böhm, Sylvia Millicam en Gregor Frenkel Frank), dat de EG wel lang vergadert en veel geld uitgeeft aan de verdeling van soms raadselachtige instituties en niet de fondsen beschikbaar stelt om alle Europese spoorboekjes bij elkaar te zetten op een computerfloppy.

En zo gaat het verder in Ook dat nog, met de VVV's, met het bouwvergunningenbeleid in sommige gemeentes, radioactieve 'lichtgevende visstokjes' en met Volkswagen, die ruiten in auto's heeft geplaatst die spontaan kunnen exploderen maar niet de eigenaren wil terugroepen, omdat het allemaal zou meevallen.

Het programma is geestig, kritisch en onafhankelijk, wat de enorme wekelijkse aanhang verklaart. En het programma is bij uitstek een programma dat alleen de publieke omroep kan maken. Een commerciële omroep zal er niet eens over denken om een programma te maken dat kritisch zou zijn tegenover zijn belangrijkste broodheren: de adverteerders. Integendeel, de heersers over de inkomsten worden alleen maar in de watten gelegd.

De geest van Ook dat nog verdient daarom navolging bij de publieke omroep, die het moet hebben van identiteit. Gezien de ruim voorziene reclameblokken voor en na Ook dat nog levert een onafhankelijke houding vermoedelijk ook nog de beste commerciële resulaten.

    • Zeger Luyendijk