De Kunstsuper

“De angst om een galerie binnen te lopen is enorm. Je ziet mensen hun neus tegen de ruiten drukken en wenkt ze binnen, maar de meesten lopen door. Ze denken dat ze iets moeten kopen of dat ze entreegeld moeten betalen.”

Opening 'Supermarkt' (Nieuwe Spiegelstraat 3) morgen om drie uur. Inl. 020-6250282

Oscar van der Voorn, galeriehouder te Amsterdam, pakte het probleem rigoreus aan: vanaf morgen is hij de eerste directeur van een supermarkt voor kunstvoorwerpen. De locatie mag er zijn: de kunstsuper zit niet naast de Dirk van der Broek of de HEMA, maar in de sjieke hoofdstedelijke Spiegelstraat tussen nouveau riche-etablissementen die een sfeer proberen uit te stralen van internationale mondainiteit: de Jaski Art Gallery, de Reflex Modern Art Gallery ('gespecialiseerd in Cobra kunst') en Haas Art Nouveau-Art Deco. Van der Voorn: “We hebben niet echt contact met de galeries hier. Maar naast ons zit Krikhaar en die was dol enthousiast!”

Hij verwacht zeker 1.000 mensen. “Die ga ik heus niet allemaal gratis drank geven. Maar dat geeft niets, want dronken gasten horen thuis in galeries en passen niet bij de opening van een supermarkt.”

In de supermarkt zijn alleen echte, originele kunstwerken te koop. In de schappen liggen beschilderde sleutelhangers (ƒ 2,50) longdrinkglazen en paraplu's met zeefdruk en beschilderd speelgoed. Het assortiment omvat 50 verschillende artikelen inclusief de weekaanbiedingen. Er zijn hangstellingen (door een enthousiaste sponsor gratis geleverd) met echte schilderijen in plastic cellofaan (ƒ 100,-) en aan de muren hangen de grote kunstwerken (een paar duizend gulden). Via een geluidsband worden de bezoekers geattendeerd op de koopjes van de dag. De klanten vervoeren hun kunst in een winkelwagentje (door een welwillende sponsor ter beschikking gesteld) en rekenen af bij de kassa, waar ze ook nog een kassakoopje kunnen scoren. Het risico voor kunstdiefstal is in zo'n setting natuurlijk levensgroot. Van der Voorn: “We schrikken dieven af door grote spiegels in alle hoeken van de super.”

Alle produkten uit de supermarkt zijn van de hand van een groep van zes kunstenaars, volgens Oscar allen “gerenommeerde, jonge trendsetters die aansluiten bij de belevingswereld van de moderne jeugd”. Doran McGee is art-director van de Amsterdamse disco Roxy, Daniël Rozenberg maakt furore onder zijn artiestennaam Dadara en Thomas Noordhoek tekent in een trendsettend stripblad met de naam P.O.S.S.E. “Veel jongeren kennen het werk van deze kunstenaars al door discotheekbezoek of door het bestuderen van door hen ontworpen flyers (uitnodigingen voor house party's, mk). Juist daarom zouden ze graag ook een echt kunstwerk van hun hand willen bezitten. Maar voor een schilderij van bijvoorbeeld Dadara leg je in een echte galerie minimaal 2.000 gulden neer. Veel te veel dus. In de supermarkt kopen ze een door Dadara versierd longdrinkglas voor een paar tientjes”, zegt Van der Voorn.

In de supermarkt worden niet alleen kunstvoorwerpen verkocht. De klant heeft er ook de mogelijkheid om gewone gebruiksartikelen door een van de kunstenaars te laten 'customisen'. Van der Voorn: “De bedoeling is, dat mensen met hun ijskast, telefoon, haardroger of auto naar de zaak komen. Daar kunnen ze het artikel laten veranderen in een uniek kunstwerk van de hand van een befaamd artiest. Een auto zal zo'n 3.000 gulden kosten, een ijskast 900. Maar dan ben je wel van dat vreselijke witte vlak in je keuken af.”

Oscar hoopt dat door zijn spectaculaire project de relatie tussen alledaagse gebruiksvoorwerpen en kunst inniger wordt. “Ik wil dat Zanussi ijskasten produceert en ze door schilders laat versieren. Sigarettenpakjes kunnen door steeds wisselende artiesten worden ontworpen en in kleine oplages worden gedrukt, zodat het collectors items worden, net als de door kunstenaars ontworpen Swatch-horloges. Er is maar weinig voor nodig om een gewoon voorwerp te veranderen in een kunstwerk!”