De bank als beul

Banken worden volgens ABN Amro-bestuurder Th. Meys vaak ten onrechte gezien als de grote boosdoeners als een bedrijf in de problemen raakt.

Vanuit het Drentse Paterswolde pareerde hij deze week kritiek op het bankwezen. Het management van een bedrijf is volgens Meys vaak zelf voor faillissement verantwoordelijk. Bovendien, gewone leveranciers leveren een in nood verkerende onderneming ook alleen tegen contante betaling, en dan heet het dat de leverancier van geld - de bank - 'de geldkraan dichtdraait'. Zo krijgt de bank onterecht de rol van beul toebedeeld, vindt Meys.

Een bank kan door informatievoorsprong zich wel vaak eerder dan leveranciers indekken tegen naderend onheil. Soms spelen de speeches van bankiers ook al in op toekomstige kritiek die banken bij het onheil ten deel valt. De speech van Meys vertoonde gelijkenis met een nieuwjaarsrede van 1993 van ABN Amro-topman R. Hazelhoff, welke achteraf een prelude bleek voor het echec van DAF. Bereidde Meys Nederland vanuit Drente voor op een nieuwe déconfiture in het bedrijfsleven? (MS)