Vernieuwd Evoluon symbool technisch vernuft van Philips

EINDHOVEN, 12 NOV. Drie spelletjes waren favoriet bij de kinderen die in de jaren zeventig een bezoek brachten aan het Evoluon, de betonnen paddestoel van het elektronica-concern Philips in Eindhoven. In de hal begon het schreeuwen en klappen, omdat een reusachtige metalen, door draden overwoekerde giraffe met een schokbeweging reageerde op elk hard geluid. Vervolgens renden de jeugdige bezoekers onophoudelijk heen en weer door de toegangsdeur, waar de elektronische bezoekersteller elk kind telkens weer af- en bijboekte. Het hoogtepunt van de permanente tentoonstelling vormden de glazen wit uitgeslagen bakken met vloeibaar helium, dat zo koud was dat de plastic balletjes die erin werden gegooid knapten.

De inmiddels 88-jarige dr. ing. Frits Philips, voormalig president, memoreerde gisteren de ontstaansgeschiedenis van het Evoluon, waarvan de kiem lag in de wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel: “Wij hadden een grote tent laten bouwen door Le Corbusier, waarin we stilstaande plaatsjes projecteerden terwijl muziek speelde. Dat was een enorm succes, vooral bij de jeugd. Toen die tent was afgebroken, bedacht ik dat we een permanente tentonstelling moesten hebben.” Bij het 75-jarig bestaan in 1966 opende Philips het Evoluon, achteraf bezien op het hoogtepunt van zijn succes.

Onder een spervuur van opera-zang en schijnwerpers heropende Frits Philips gisteren het volledig vernieuwde Evoluon, waar tegelijkertijd een symposium werd gehouden over de toekomst van de elektronica-industrie in Europa. Die toekomst heet 'interactieve media', viel opnieuw te vernemen uit de monden van onder meer topman Jan Timmer en vice-president Frank Carruba van Philips en van Martin Bangemann, vice-voorzitter van de Europese Commissie. Net als in de jaren vijftig van Frits Philips gaat het bij deze nieuwe vorm van elektronica om een combinatie van geluid en beelden, maar nu is de informatie veel uitgebreider en computer-gestuurd. Philips is op het moment bezig om samen met de overheden en universiteiten in Europa een Ronde Tafel-overleg op te zetten om de technologische toekomst te waarborgen. Deze toekomst is in het Evoluon niet meer zichtbaar voor kinderklassen op schoolreisje, maar voor relaties van Philips.

Net als het concern zelf raakte het Evoluon in de loop van de jaren zeventig in de versukkeling en registreerden de bezoekerstellers steeds minder mensen. De tentoongestelde technologie die in het begin zo modern was, verouderde. De giraffe in de hal was dikwijls defect en in Eindoven ging het hardnekkige gerucht, dat de portiers hem onklaar hadden gemaakt omdat ze gek werden van het handengeklap van kinderen. Twee jaar geleden ging het Evoluon helemaal dicht.

Na de harde saneringen van de laatste drie jaar, had Philips gisteren weinig behoefte om de nare herinneringen op te halen. De nadruk lag niet op de financiële problemen maar op de veelgeroemde technologische vaardigheden van Philips. Het oude Evoluon was een geschenk aan de burgerij, die vertrouwd werd gemaakt met techniek. Het vernieuwde Evoluon is bovenal een tentoonstelling van de vaardigheden van Philips en biedt een overzicht van de eerste zwart-wit-televisie tot de toekomsttelevisie HDTV.

Gladgeschoren heren in grijze pakken bogen zich gisteren over de evolutie van het elektrische scheerapparaat, een van de grootste succesnummers van Philips. Door een microscoop is te zien hoezeer een stoppel van 24 uur oud verschilt met een afgesneden baardhaar. Een televisiescherm met een scanner geeft een uitvergroot beeld van de huid op de kin, die zelfs in gladgeschoren toestand als een rietlandschap toont.

Het is de vraag of de nu tentoongestelde toekomstbeelden er over enkele jaren nog zo modern uitzien. Frits Philips dacht de toekomst van Philips niet meer van nabij mee te maken: “Ik zal het zien, maar niet meer hier op aarde, maar vanaf boven”.