Tussen ivoor en ebbenhout

View on Colour, nr. 3, ƒ 108,-, verkrijgbaar in de betere boekhandel.

View on colour is een hoogst ongewoon tijdschrift. Het wordt gemaakt door trendwatcher Lidewij Edelkoort en grafisch ontwerper Anthon Beeke en het is geheel - en nu al drie nummers lang - aan een zo abstract en ongrijpbaar onderwerp als kleur gewijd. In wat opgevat kan worden als hoofdredactioneel commentaar van het derde nummer voorspelt Edelkoort een min of meer kleurloze toekomst. In de mode, maar ook in de architectuur en het design, worden kleuren volgens haar hoe langer hoe meer aan de natuur ontleend. Contrasten maken de volgende winter (1994-1995) plaats voor nuances van wit en zwart; tussen die uitersten liggen 'neutraal peper-en-zout' en 'bruin en grijs in eindeloze verscheidenheid'. Dit uitgesproken maar beperkte kleurenscala zal, zo verwacht Edelkoort, 'een nieuwe opwinding' teweegbrengen, die 'de grenzen van geaccepteerde smaak' overschrijden zal.

Verwijzend naar de 'naakte waarheid van de Benetton-reclames' noemt zij als bron van inspiratie 'onze fascinatie voor huidtinten', tussen 'ivoor en ebbehout' ligt immers de 'verbazingwekkende, ongelimiteerde variatie van de natuur'. En misschien leidt onze belangstelling voor huidtinten wel tot 'een nieuwe acceptatie van de levendige verschillen tussen mensen'.

Of de diagnose waarheid wordt en of de voorspelde huid-, bruin- en grijstinten de eveneens voorziene witschakeringen niet uitsluiten, zijn geen vragen waarmee de lezer van het tijdschrift worstelen zal. Feit is dat het oog bij snel doorbladeren slechts gedempte tinten registreert. De kleuren van het overvloedige fotowerk gehoorzamen aan de voorspelling, welk onderwerp ze ook illustreren.

Kleur en al wat er mee samenhangt lijkt in de eerste plaats een excuus te zijn voor het uitbrengen van een trendy en fraai blad, voor overigens de niet geringe prijs van ƒ 108,-. Daarvoor koopt de lezer een reeks behoorlijk ontoegankelijk geschreven en vormgegeven artikelen (sommige teksten zijn in drie kleuren gezet) en een grote hoeveelheid aantrekkelijk fotowerk. Een interview met mode-ontwerper Issey Miyake is verlucht met paginagrote, vage en bruingrijze snapshots, van met grove lappen bedekte lichamen. De kop Worked Wear is goed voor vele pagina's prachtige foto's van gebruikt gereedschap, van de 'mechanic blacks' van de automonteur tot de meeltinten van 'daily bread' van de broodbakker. De ambachtslieden poseren er lijdzaam naast.

Schitterende foto's zijn er ook van Anna Beeke van ouderwetse, stalen kantoorkasten in een verlaten fabrieksloods en van Deborah Turbeville, die in sepiatinten volkse vrouwen in Guatemala vastlegde. Wollen sokken, overwegend bruin en beige uiteraard, zijn het thema van een fotoreportage over de mogelijkheden van dit specifieke kledingstuk: met grove steken aan elkaar genaaid vormen ze een dikke muts en bevestigd aan de mouwen van een trui (hoe blijft onduidelijk) zijn ze een garantie voor warme handen.

View on Colour is een manifest zonder drammerigheid en misschien wel zonder Beweging. Het blad biedt verpozing voor het oog, op basis van een losse theorie. Of die waar zal blijken of niet, is van minder belang.

    • Pieter Kottman