Londen geeft fiat aan monopolie voor parfums

LONDEN,12 NOV. De vertegenwoordigers van Dior-, Chanel- en Yves St. Laurent parfums in Groot-Brittannië hebben met een zucht van opluchting kennis genomen van een uitspraak van de anti-kartel-commissie hier dat ze wel een kartel vormen, maar dat dat niet strijdig is met het algemeen belang.

Die uitspraak betekent dat de parfumhuizen (omzet 230 miljoen pond in het Verenigd Koninkrijk) hun exclusiviteit kunnen blijven bedingen door alleen te leveren aan geselecteerde leveranciers. De doodgewone Engelse drogisterijketen Superdrug of de supermarktgigant Tesco, die dat monopolie hebben trachten te doorbreken, horen daar niet bij.

Superdrug, dat nu overweegt in Brussel zijn gelijk te halen, heeft vergeefs geprobeerd de (owegend Franse) parfumbedrijven over te halen parfums te leveren aan 200 van zijn 600 winkels. Maar de parfumeurs vinden dat Superdrug niet “de juiste ambience” biedt voor haar reukwaar.

Superdrug ruikt een adder onder het gras: de parfumhuizen weigeren alleen maar te leveren omdat Superdrug probeert de parfums te verkopen voor minder dan de prijs die de industrie zelf aanbeveelt. Gezien het feit dat de fabrieksprijs van een gemiddeld parfum één-tiende bedraagt van de prijs waarvoor het uiteindelijk bij Harrods of Selfridges verkocht wordt, is die aanbevolen prijs exorbitant hoog en bedoeld om het stempel “exclusief” nog eens te verhogen, is het argument van de drogisterijketen.

Het feit dat Superdrug en Tesco in een aantal van hun winkels 10 tot 20% van de aanbevelingsprijs hebben af gedaan, zint de parfumerie-industrie niet. Ze ontzegt deze bedrijven daarom leverantie, waardoor de rebellen gedwongen worden in te kopen op de - slinkende - “grijze” markt voor parfums.

De uitspraak van de Monopolies and Mergers Commission wordt hier gezien als “onwelriekend” en onnodig slaafs in de richting van de Europese Commissie in Brussel, die een MMC-uitspraak dat hier wel degelijk van kartelvorming sprake is, mogelijk in een later stadium zou kunnen verwerpen.