Fietsenhandel heeft geen last van economische tegenwind

ROTTERDAM, 12 NOV. De economische recessie heeft de afgelopen maanden weinig invloed gehad op de fietsverkoop in Nederland. In de eerste negen maanden werden ruim een miljoen fietsen verkocht. Dat aantal is vrijwel gelijk aan het recordaantal dat vorig jaar verkocht werd.

De nieuwste verkoopcijfers van de branche-overkoepelende Stichting Fiets tonen aan dat de belangstelling van de Nederlandse consument voor duurdere fietsen gegroeid is. In de eerste negen maanden van dit jaar groeide het aantal mensen dat rijwielen in de prijsklasse boven de duizend gulden aanschaft van 29 procent naar 34 procent. De grotere belangstelling voor de duurdere fietsen leidde ertoe dat het gemiddelde aankoopbedrag voor fietsen op dit moment 812 gulden bedraagt. In de eerste negen maanden van het vorig jaar was dat bedrag nog 793 gulden.

De interesse voor de middenklasse-fiets, met een prijs tussen 450 en duizend gulden, daalt. Koos 48 procent van de kopers vorig jaar nog voor een fiets uit deze klasse, dit jaar is het aantal gedaald naar 36 procent. Het aandeel van het rijwiel uit de laagste prijsklasse (tot 449 gulden) steeg van 24 procent vorig jaar tot 28 procent op dit moment.

De voorkeur van de meeste Nederlanders gaat nog altijd uit naar de degelijke toerfiets. Maar liefst 40 procent van de kopers koos dit jaar voor een dergelijk model. En hoewel alleen de provincie Limburg enkele heuvels rijk is, is ook de moutainbike (“de hybride fietsen en ATB-achtigen”) nog steeds populair. Het aandeel van de mountainbike, met een groot aantal versnellingen en geschikt voor bergachtig terrein, groeide met 4 procent tot 30 procent.

Tot de kleinere categoriën behoren de sportfiets (12 procent), de racefiets (3 procent), de fiets voor de jeugd (5 procent) en de kleuterfiets (8 procent). Voor de aanschaf van deze vervoermiddelen gaat de Nederlandse bevolking het liefst naar de erkende vakman. Zo verkocht de vakhandel dit jaar 82 procent van de fietsen. Slechts 7 procent vond aftrek via de discountzaken en 4 procent via de warenhuizen.

De Nederlandse rijwielhandel profiteert van de voorliefde van de Nederlanders voor de fiets. Naast Denemarken kent Nederland de grootste 'fietsdichtheid' ter wereld. In Nederland rijden 15 miljoen rijwielen rond; een fiets per inwoner. Al die fietsers legden vorig jaar 12,5 miljard kilometers af. Dat betekent gemiddeld 850 kilometers per inwoner. Bijna twintig jaar geleden reed de Nederlandse bevolking zeven miljard fietskilometers.