Volvo-topman wil opnieuw met Renault onderhandelen

STOCKHOLM, 11 NOV. Sören Gyll, voorzitter van de raad van bestuur van de Zweedse autofabriek Volvo, heeft gisteravond verklaard het akkoord tussen Volvo en het Franse Renault te willen openbreken. Gyll zei dit in een interview voor de Zweedse televisie.

Door opnieuw te onderhandelen over de fusie tussen beide autofabrikanten hoopt Gyll alsnog de steun van de Zweedse aandeelhouders te krijgen. “De aandeelhouders van Volvo zijn tegen de gevonden oplossing en wij moeten hun kritiek respecteren”, aldus Gyll gisteravond. “We zullen onze Franse partner duidelijk moeten maken hoe de zaken in Zweden ervoor staan.”

Volgens analisten in Stockholm is het de eerste keer dat een lid van de raad van bestuur van Volvo de mogelijkheid heeft geopperd opnieuw over de fusie tussen de Zweedse en de Franse autofabrikanten te onderhandelen.

Al eerder leidde het verzet van de Zweedse aandeelhouders tot uitstel met een maand van de beslissende vergadering van aandeelhouders. Deze vergadering zal nu op 7 december worden gehouden.

De aandeelhouders verwijten Volvo's topman onder meer dat hij de onderneming voor een te zachte prijs van de hand heeft gedaan aan de Fransen. Ook vinden ze dat de Fransen in de nieuwe organisatie te veel zeggenschap hebben. De Fransen hebben in de nieuwe onderneming een meerderheidsbelang van 65 procent verworven.

Het verzet, dat in eerste instantie onder de kleine Zweedse aandeelhouders heerste, nam de afgelopen weken toe nadat bleek dat de Fransen extra voorwaarden hadden afgedwongen.

Zo wil Renault voorkomen dat in de nieuwe opzet een beslissende hoeveelheid aandelen in handen van Volvo komt. Dit pakket aandelen is nu nog in het bezit van de Franse regering.

Als reden voert Parijs aan dat het zich wil beschermen tegen vijandelijke overnames. De Zweedse aandeelhouders vrezen echter dat de Franse overheid niet van plan is zich daadwerkelijk uit het bedrijf terug te trekken.

De Franse minister van industrie, Longuet, heeft bij herhaling beweerd dat het hebben van een stabiele kern ook de versnipperde aandeelhouders in Zweden de stabiliteit kan bieden die hun investering ten goede komt. In Parijs zou men eventueel vóór de uitgestelde aandeelhoudersvergadering van Volvo de beloofde privatisering feitelijk in gang kunnen zetten.

De fusie tussen het Zweedse Volvo en het Franse Renault werd op 6 september jongstleden aangekondigd. (AFP)