Tram met vliegwiel krijgt bij iedere halte weer nieuwe energie

Op de Light Rail Tentoonstelling - 23 tot 25 november in Birmingham - zal een nieuw type tram met vliegwiel worden gedemonstreerd, de Parry People Mover.

De tram wordt aangedreven door een vliegwiel, een zwaar wiel op een draaiende as waarin energie kan worden opgeslagen door het wiel sneller te laten draaien. Vliegwielen worden soms al gebruikt in vervoersmiddelen die vaak moeten remmen en optrekken, zoals bussen. De remenergie die bij een vliegwielloos vervoermiddel als warmte verloren gaat, kan in een vliegwiel worden opgeslagen en voor het optrekken worden gebruikt. Een dieselbus met vliegwiel hoeft de uitstappers bij een halte geen wolk roet in het gezicht te blazen. Om wrijvingsverliezen tegen te gaan draaien moderne vliegwielen veelal in vacuüm en zijn ze voorzien van magnetische lagers.

De nieuwe tram werd door technicus en entrepreneur John Parry uit de West Midlands in eerste instantie ontwikkeld voor ontwikkelingslanden. Trams met vliegwielen zijn goedkoper dan conventionele trams omdat er geen bovenleiding of spanningsvoerende rails langs het hele traject hoeven te worden aangelegd. Het aanleggen van de rails kost ongeveer 300 gulden per meter, een tiende van de kosten van normale tramrails.

Het vliegwiel onder het vloeroppervlak van de tram wordt aangedreven door een 30 kilowatt elektrische motor die wordt gevoed door een spanningsrails waarover een spanning van 70 volt staat. Dat voeden van de motor gebeurt bij opstapplaatsen. Het vliegwiel zelf is via een stelsel van riemen en koppelingen met de wielen van de tram verbonden. Wanneer de tram wegrijdt van zijn voedingsbron zit er voldoende bewegingsenergie in het vliegwiel om minstens een kilometer te rijden. Het opladen duurt ongeveer 30 tot 45 seconden. Er wordt ook nuttige energie aan het vliegwiel overgedragen als de tram remt of van een heuvel rijdt. De tram kan echter niet op eigen kracht een heuvel oprijden. Heuvel op moet er daarom stroomvoerende rails worden aangelegd. Met maximaal 25 passagiers (veertien zitplaatsen) is de maximum snelheid 30 mijl per uur. Verschillende Britse steden hebben interesse in de tram getoond.