KBB en Blokker verdelen Retailnet

ROTTERDAM, 11 NOV. Het detailhandelsconcern Retailnet wordt opgedeeld tussen Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB) en Blokker. Dit hebben beide ondernemingen gisteren meegedeeld.

Met de verdeling van Retailnet komt een einde aan een slepend conflict tussen KBB en Blokker. KBB streeft al geruime tijd naar het volledige bezit van Retailnet, maar de deelname van Blokker blokkeerde die wens. Eerder dit jaar kwam het tot een botsing, toen J. Blokker niet werd herbenoemd in de de raad van commissarissen van Retailnet. KBB-topman A. Maas vond het onterecht dat Blokker als commissaris wel indirect inzicht had in de bedrijfsvoering bij rivaal KBB, terwijl dat andersom niet het geval was. J. Blokker probeerde deze zomer nog via een buitengewone aandeelhoudersvergadering alsnog te worden herbenoemd, maar die poging mislukte.

Blokker, dat een aandeel van 35 procent heeft in Retailnet, neemt nu de onderdelen Marskramer/Familux en Intertoys inclusief vastgoed over uit Retailnet. Dat zijn bij elkaar een kleine 400 winkels. KBB, dat 60 procent van de aandelen Retailnet bezit, krijgt de rest van het detailhandelsconcern, 800 winkels. Daartoe behoren ketens als Amici, Prénatal, Bruna en Lampenier. Retailnet, dat vorig jaar een omzet boekte van 854 miljoen gulden, telt 2800 volledige arbeidsplaatsen. Daarvan hebben er 1200 betrekking op Marskramer en Intertoys. De vakbonden hebben zich inmiddels akkoord verklaard met de opsplitsing.

De volledige overname van Marskramer/ Familux uit Retailnet geeft Blokker een sterke positie op de markt voor huishoudelijke artikelen. Op de speelgoedmarkt krijgt Blokker meer dan helft van de markt in handen. Waarnemers denken dat Intertoys en de bestaande Blokker-dochter Bart Smit samen rond 45 procent van de Nederlandse markt beheersen. Samen met de bescheidener speelgoedverkopen via de huishoudketen zou het Blokker-concern meer dan helft van de speelgoedmarkt in handen hebben.

De concentratie in de speelgoedmarkt komt op het moment dat de Amerikaanse speelgoedgigant Toys 'R' Us zich in Nederland heeft gevestigd. Directeur Benelux van Toys 'R' Us, P. Bomas, zei vanmorgen niet te denken dat de bundeling van Intertoys en Bart Smit een reactie is op de komst van de Amerikaanse speelgoedgigant naar Nederland. “Dit is een zaak tussen Blokker en KBB die al veel langer loopt.” Volgens Bomas kan de markt voor speelgoed in Nederland juist sterk groeien. “Sinds Toys 'R' Us in 1987 in Duitsland opende, is de speelgoedmarkt daar van 4 miljard mark naar 7 miljard mark gegroeid, en de bestaande concurrentie heeft het grootste deel van de groei geïncasseerd.” Hij verwacht dat zoiets ook in Nederland gebeurt. Aanvankelijk waren de speelgoeduitgaven in Duitsland 70 mark per inwoner per jaar. Dat is sinds onze komst gestegen naar 100 mark. In Nederland zijn de uitgaven nu 70 gulden, en kunnen evenveel groeien.”