Een scherp oog voor autoverkeer

EINDHOVEN, 11 NOV. De auto krijgt een 'Big Brother'. Een firma uit Sliedrecht heeft apparatuur ontwikkeld waarmee auto's voor allerlei doeleinden kunnen worden geregistreerd. Kentekens worden volautomatisch herkend en geregistreerd. De snelheid van passerende voertuigen kan worden gemeten, waarna snelheidsovertreders volautomatisch een bekeuring kan worden toegestuurd. Het systeem, van de firma Van Rietschoten en Houwens Technology, is vanmorgen gedemonstreerd op het militaire vliegveld Eindhoven.

De apparatuur is bruikbaar voor tolheffing en kan regelen welke auto's wel en welke niet worden toegelaten tot parkeerplaatsen of carpoolstroken. Technisch is het ook geen probleem meer om, als het systeem op brede schaal zou worden toegepast, het verplaatsingspatroon van auto's te volgen. Dat is een kwestie van gegevens opslaan. Vragen als 'welke auto's zijn er eergisteren tussen tien en elf rond Groningen gesignaleerd en drie uur later rondom Rotterdam' zijn dan te beantwoorden.

Het systeem maakt gebruik van infraroodgevoelige camera's die standaard te koop zijn. Deze staan op een portaal boven de weg. Eronder hangen infraroodflitsers. Infrarood licht is onzichtbaar, zodat automobilisten niet worden verblind. Het gedigitaliseerde beeld van de camera wordt doorgezonden naar een computer, die herkent wanneer er een object in beeld beweegt. Van een bewegend object worden automatisch hoekpunten herkend, en aan de hand daarvan blokken. Die blokken zijn kandidaat-kentekenplaten. De inhoud van die blokken wordt voorgelegd aan een programma dat letters en cijfers kan herkennen. Dat soort programma's zijn voor elke PC te koop. Het programma leest het kenteken. Vervolgens kan aan de hand daarvan eventueel de eigenaar worden achterhaald. Of dat ook allemaal mag is niet aan ons, zegt B. Dusseldorp van Van Rietschoten en Houwens. “Justitie zal regels moeten stellen hoever je mag gaan, in verband met privacy. Wij kunnen wel kentekens lezen, maar niet aan persoonsgegevens komen.”

Van elk passerend voertuig worden twee beelden opgenomen met een tussentijd van twintig milliseconde. Uit de afstand die in die tijd is afgelegd valt de snelheid te berekenen. Daarin zit wel een onnauwkeurigheidsmarge van circa tien procent. Twee porscherijders en een motorrijder mochten zich vanmorgen op een startbaan van het vliegveld Eindhoven uitleven om na te gaan of het systeem ook werkt bij zeer hoge snelheden. Zelfs bij 240 kilometer per uur verschenen er feilloos twee beelden van de motor op de monitor.

De fabrikant ziet de apparatuur in eenvoudige toepassingen als alternatief voor detectielussen in de weg. Die lussen zijn weliswaar goedkoper, maar het onderhoud eraan is lastig en duur: de weg moet ervoor worden opengebroken. Voor de gemeente Stockholm wordt een systeem ontwikkeld om de toegang tot het centrum te reguleren. De fabrikant verwacht de eerste commerciële uitvoering over een half jaar gereed te hebben.

Proeven hebben inmiddels laten zien dat ook vervuilde kentekenplaten leesbaar zijn en dat auto's die dicht achter elkaar rijden of net aan het inhalen zijn toch feilloos worden geregistreerd. Op dit moment zit de aparatuur nog in een groot rek, maar over een half jaar moet alles in een klein kastje zitten. Het systeem is ontwikkeld met subsidie van het ministerie van economische zaken.

    • Dick van Eijk