Wiegel vrijwel zeker topman verzekeraars

DEN HAAG, 10 NOV. H. Wiegel, commissaris van de koning in Friesland, wordt begin volgend jaar vrijwel zeker voorzitter van de overkoepelende organisatie van particuliere ziektekostenverzekeraars (KLOZ).

Op 1 januari 1995 gaat het KLOZ samen met de Vereniging van Nederlandse Zorgverzekeraars, waarin de ziekenfondsen verenigd zijn. De nieuwe KLOZ-voorzitter moet de fusie begeleiden en wordt vervolgens voorzitter van de nieuwe koepelorganisatie. Deze functie, die drie dagen in de week vergt, is niet te combineren met het commissariaat van de koningin.

De besprekingen tussen de verzekeraars en Wiegel, de enige kandidaat die is overgebleven voor de functie, zijn nog niet afgerond. “Daar kan nog van alles uitkomen”, zegt een woordvoerder van P. Overmars, vice-voorzitter van het KLOZ. “Hij heeft ook nog andere kolen in het vuur.” Wiegel geeft behalve een bevestiging dat hij gesprekken voert met de verzekeraars geen commentaar. Volgens zijn woordvoerder zal hij zo snel mogelijk een keus maken uit verschillende aanbiedingen. Hoeveel dat er zijn, laat hij in het midden.

De verzekeraars zochten naar een 'zwaargewicht', een krachtige figuur voor het voorzitterschap van de nieuwe koepel. Wiegel zei vorige week dat hij binnen niet al te lange tijd stopt als commissaris van de koningin in Friesland. Hij gaf te kennen een baan te ambiëren “op het snijvlak van overheid en bedrijfsleven”. Op dat moment was hij al met de verzekeraars in gesprek. Dinsdag hopen de verzekeraars bekend te kunnen maken dat ze Wiegel als voorzitter, voorlopig van het KLOZ, hebben aangetrokken.

Wat Wiegel in die functie zou gaan verdienen, willen de verzekeraars niet zeggen. Momenteel heeft hij als commissaris van de koningin een jaarsalaris van ƒ 199.740. Daar komt onder meer een inkomstenvergoeding van ruim 30.000 gulden bij. Daarnaast heeft Wiegel een reeks bijbanen, waaronder commissariaten in het bedrijfsleven. In de verzekeringswereld is hij actief als bestuurslid van de coöperatieve verzekeringsgroep Avero-Centraal Beheer.