Kravitz zingt als krols beest en dan is het op

Concert: Lenny Kravitz. Gehoord: 9/11 Ahoy', Rotterdam. Herhaling: 10/11, 11/11 Ahoy', Rotterdam.

De opening was overrompelend. Na lang wachten verschenen, in hel wit licht, Lenny Kravitz en band ten tonele met de onmiddellijke inzet van het ruigste nummer van zijn laatste cd, Is There Any Love (In Your Heart). Kravitz zong als een krols beest, zwiepte zijn dreadlocks om zich heen en liep ongedurig heen en weer. Zijn band speelde fel en gedreven. Maar het leek alsof met dit nummer meteen alle energie vergeven was. Daarna werden de songs eindeloos uitgesponnen en nam Kravitz niet meer de moeite volwaardige melodieën te zingen; hij bleef zo'n beetje hangen bij de eerste toon.

De Amerikaan Lenny Kravitz heeft zich de afgelopen jaren vooral in Nederland opgewerkt tot een ster. In 1989 deed Kravitz zijn eerste optreden in Paradiso, daarna stond hij al twee keer op Pinkpop, en nu heeft hij drie optredens in de Ahoy-hal. Zijn laatste cd, Are You Gonna Go My Way (1993), viel tegen vergeleken bij de eerste twee. De nummers waren minder afwisselend en de arrangementen niet zo subtiel. Als bewonderaar van muzikanten uit de jaren zestig laat Kravitz nog steeds de nodige invloeden horen van Jimi Hendrix, Curtis Mayfield en The Beatles, maar ook daar begint de verrassing een beetje vanaf te raken.

Toch was de Ahoy' uitverkocht. De zaal had aan een woord genoeg om de tekst aan te vullen. En toen Kravitz, gekleed in een blinkend wit pak met een bodywarmer van berenvel, afdaalde van het podium om zijn fans van dichtbij de boodschap te vertellen - 'Let love rule!' -, stroomde men en masse naar voren.

Op het podium was de invloed van de jaren zestig nog te zien. Kravitz staat bekend om zijn voorkeur voor apparatuur uit die tijd. Die zou voller en warmer klinken. Het toneel stond vol met oud model Marshall-versterkers en houten keyboards. De lichtinstallatie was helaas wel geheel van deze tijd. Tientallen computergestuurde lichten dwaalden als dolgedraaide zoeklichten over het podium en publiek. Waarbij niet zozeer de kunstigheid opviel als wel de smakeloze kleurcombinaties: roze met groen en geel.

    • Hester Carvalho