Fokker verontrust door flirt van Dasa

ROTTERDAM, 10 NOV. Harmut Mehdorn, bestuurslid van Deutsche Aerospace (Dasa), heeft bij dochterbedrijf Fokker onrust veroorzaakt door te spreken over een mogelijke samenwerking met Fokker-concurrent ATR. Dasa spreekt slechts over vrijblijvend 'filisoferen'.

Als Dasa voor dochterbedrijf Dornier, fabrikant van turboprop-vliegtuigen, toenadering zou zoeken tot ATR, een samenwerkingsverband tussen het Franse Aérospatiale en het Italiaanse Alenia, kan dat de positie van de Fokker 50 ondermijnen. De ATR 42 turboprop, een toestel met ongeveer 45 plaatsen, is op de markt voor regionale propellervliegtuigen de belangrijkste concurrent van de Fokker 50. Fokker vreest dat Dasa weinig animo zal hebben de Fokker 50 op de markt te houden als de Duitsers besluiten de Dornier-activiteiten onder te brengen bij ATR.

Woordvoerder Rotter van Dasa suste vanochtend de onrust: “Zover zijn we nog lang niet. Mehdorn heeft in een gesprek met een Franse verslaggever alleen maar wat gefilosofeerd over hoe de markt voor regionale vliegtuigen er in de toekomst mogelijk zou uitzien. Niet meer en niet minder.”

Mehdorn zou volgens de Franse berichten hebben gesproken over eventuele samenwerking tussen ATR, Dornier en Fokker. Toenaderingspogingen van Dasa tot ATR sluiten nauw aan bij de opvattingen van Dasa-bestuursvoorzitter Jürgen Schrempp, die in een eerder stadium al duidelijk maakte dat de Fokker 50 zich snel zou moeten bewijzen.

ATR heeft dit jaar van zijn types 42 en 72, beide propellervliegtuigen voor middellange afstanden, 45 stuks verkocht. Dat is aanzienlijk meer dan Fokker dat dit jaar pas twee Fokker 50's verkocht, aan Brazilië.

Volgens Fokker heeft Dasa de Nederlandse vliegtuigbouwer toegezegd dat het programma voor de Fokker 50 gewoon doorgaat. Beide bedrijven hebben ontwikkelingsprogramma's voor de turbopropmarkt. Dornier leverde drie weken geleden de eerste twee exemplaren van de Dornier 328, zijn nieuwe propellervliegtuig, bij klanten af. Fokker ontwikkelt nieuwe versies van de Fokker 50, ondermeer voor militaire doeleinden. De Nederlandse vliegtuigbouwer gaat ervan uit dat Dasa dat programma niet zou sanctioneren als het de bedoeling heeft de Fokker 50 uit de markt te nemen.