Tweede kaping Chinees vliegtuig in drie dagen

PEKING, 8 NOV. Een Chinese man, gewapend met nep-explosieven, heeft vandaag opnieuw een vliegtuig op een binnenlandse vlucht gekaapt en het toestel gedwongen naar Taiwan te vliegen. Het is de tweede kaping van een Chinees vliegtuig in drie dagen en de zesde dit jaar. De kaping komt een dag na besprekingen tussen China en Taiwan in de Zuidchinese havenstad Xiamen, 200 km ten westen van Taiwan. De Chinese media melden vandaag dat bij het overleg op het punt van het terugzenden van vliegtuigkapers van Taiwan naar het vasteland vooruitgang was geboekt, maar de Taiwanese media zijn terughoudend.

Het vandaag gekaapte vliegtuig is een Airbus 300 van Zhejiang Airlines met 69 mensen aan boord. Het vliegtuig was onderweg van Hangzhou, de hoofdstad van de provincie Zhejiang, naar Fuzhou, de hoofdstad van de provincie Fujian die tegenover Taiwan ligt, toen het gekaapt werd door de 36-jarige Wang Jihua uit het hoge noordoosten van China. Zijn explosieven bleken stukken zeep en elektrisch snoer te zijn.

De afgelopen dagen hebben niet-officiële Chinese en Taiwanese organisaties - die wegens de niet-erkenningspolitiek van de beide Chinese regeringen de betrekkingen behartigen - China's eisen van het onvoorwaardelijk en prompt terugzenden van vliegtuigkapers besproken. De Chinese 'Association for Relations across the Taiwan Straits (ARATS)' beweerde dat Taiwans 'Straits Exchange Foundation (SEF)' het Chinese standpunt had aanvaard dat vliegtuigkaping een ernstige (contra-revolutionaire) misdaad is en dat kapers in principe moeten worden teruggestuurd volgens het 'Quemoy-akkoord'. Quemoy is een eilandje voor de kust van Xiamen (Amoy) dat nog steeds door een Nationalistisch-Chinees garnizoen wordt bezet.

De SEF zegt dat het Quemoy-akkoord alleen voor pure misdadigers geldt en dat voor vliegtuigkapers een afzonderlijk akkoord moet worden gesloten. Taiwans standaard-procedure in geval van kapingen is om het vliegtuig en de passagiers prompt terug te sturen en de kapers in Taiwan te berechten. Taiwan behoudt zich nog steeds het recht voor om kapers met politieke en religieuze vervolging als motief asiel te verlenen. Taiwan beschouwt de nonchalante veiligheidsprocedures op Chinese vliegvelden als de belangrijkste oorzaak van de vele kapingen.