KLM en partners stellen fusieplan uit

PAG.10 VERSTOPPERTJE IN STOCKHOLM

STOCKHOLM, 8 NOV. De onderhandelingsdelegaties van de KLM, SAS, Swissair en Austrian Airlines hebben dit weekeinde geen akkoord kunnen bereiken over hun fusieplan 'Alcazar'. De vier luchtvaartmaatschappijen zijn het nog steeds niet eens over de keuze van een Amerikaanse partner.

In een gezamenlijke verklaring lieten de maatschappijen zaterdagmiddag weten dat de besprekingen worden voortgezet. De directies, die sinds vrijdagavond in de Zweedse hoofdstad bijeen waren, verwachten dat de onderhandelingen nog een maand zullen duren.

De vier maatschappijen moeten nog steeds een keuze maken tussen KLM-partner Northwest en het aan Swissair gelieerde Delta. De maatschappijen hopen de komende weken meer duidelijkheid te krijgen van het Amerikaanse ministerie van transport over zijn visie op een relatie met een van de twee maatschappijen.

De band tussen de KLM en Northwest, waarin de Nederlandse luchtvaartmaatschappij een belang van twintig procent heeft, is een stuk hechter dan die tussen Swissair en Delta, die beide vijf procent van elkaars aandelen bezitten. Swissair is bang dat de slechte financiële positie van Northwest de Alcazar-partners in de toekomst veel geld zal kosten en pleit om die reden voor het gezondere maar ook veel grotere Delta. De KLM ziet meer voordelen in Northwest, waarmee zij op dit moment intensief samenwerkt op basis van een 'open skies'-akkoord dat de regeringen van Nederland en de VS vorige zomer sloten. Dat verdrag geeft maatschappijen uit beide landen vrije toegang tot elkaars luchthavens.

Daarnaast heeft de Amerikaanse regering 'anti-trust'-immuniteit aan de samenwerking toegekend waardoor zij als één maatschappij op de Amerikaanse markt mogen opereren. Het is de vraag of deze samenwerkingsvoorwaarden kunnen worden uitgebreid tot de Alcazar-groep.

SAS-onderhandelaar Jan Carlzon toonde zich na afloop van de besprekingen optimistisch over een goede afloop. “We hebben op een aantal punten vooruitgang geboekt, dat is zeker. Maar we moeten een aantal zaken omtrent het strategische concept van onze Amerikaanse partner verder onderzoeken en evalueren”, aldus Carlzon. De Zweed wilde niet verder ingaan op details die de vier maatschappijen hadden besproken.

Op de Amsterdamse effectenbeurs daalde de koers van de KLM door het uitblijven van een akkoord vanmorgen zes dubbeltjes tot 40,20 gulden. In Zürich bleef de koers van Swissair stabiel.