Goud en ivoor

Kumasi Trio: 1928 (Heritage HT CD 22). Le Zagazougou: Zagazougou Coup (Piranha PIR 49-2). Distributie: Music & Words

Vooroorlogse opnamen van Afrikaanse muziek zijn schaars. De cd The Kumasi Trio: 1928 met in Londen opgenomen 'palmwine music' uit de toenmalige kolonie Goudkust (nu Ghana), is dan ook - historisch maar ook muzikaal - een aanwinst.Ster van deze, aanvankelijk op 78 toeren uitgebrachte landelijke liedjes is Jacob Sam, een legendarische vocalist/gitarist die tot in de jaren veertig platen zou blijven maken, vaak samen met H.E. Biney die ook op deze cd als zanger en tweede gitarist te horen is. Ook de derde man, Kwah Kanta, zingt en speelt daarbij afwisselend trommel en 'castanets'. Het gitaarspel is prettig en onderhoudend maar het is de zang die het meest frappeert. In de lead hoort men overeenkomsten met de stijl van zwarte Amerikaanse gospel-preachers, in de collectieven een opvallende gelijkenis met de koorzang die vandaag nog in Suriname te horen is, bijvoorbeeld in het a capella gezongen Akoful. De Ghanezen en de Surinamers, in de Bijlmer nogal van elkaar gescheiden levend, hebben muzikaal meer gemeen dan ze misschien zelf voor lief houden.

Ook bijzonder, maar op een andere manier, is de recente Zagazougou Coup uit het buurland dat nog steeds Ivoorkust heet. Afrikaanse muziek met accordeons, is er dan niets meer taboe? De cd, door chef-accordeonist Abou Ouatt met een man/vrouw of tien met slagwerk en zang vastgelegd in de hoofdstad Abidjan, is geschikt voor elk denkbaar feest. En leadzangeres Korotoum Kamara klinkt zo helder en zelfbewust dat ze ongetwijfeld snel met een eigen cd komt.