Weekoverzicht

Bill Clinton heeft dezer dagen maar één zorg aan zijn presidentiële hoofd, en dat is de vraag hoe het omstreden vrijhandelsverdrag Nafta door het Congres te slepen. Na een nachtelijke vergadering met de Mexicanen bouwde Clinton deze week nog wat beschermingsclausules in voor Amerikaanse produkten zoals suiker om tegenstanders in de VS gunstiger te stemmen. En tijdens een werkbezoek in Kentucky droeg de president een petje met de tekst 'Nafta we hafta': Nafta, we moeten wel. Over twee weken moet het Congres de knoop doorhakken.

Het Italiaanse corruptieschandaal heeft een nieuw hoogtepunt bereikt met de arrestatie van Carlo de Benedetti, president van het computerconcern Olivetti. Hij zou ruim 13 miljoen gulden smeergeld hebben betaald aan de posterijen in ruil voor orders.

Japan werd deze week opgeschrikt door de grootste surséance uit zijn naoorlogse geschiedenis. Het bouwbedrijf Muramoto ging failliet wegens een schuld van 10 miljard gulden. Er worden nog meer grote faillissementen verwacht omdat de Japanse banken schoon schip zouden willen maken met slechte debiteuren.

In Frankrijk is korter werken momenteel het gesprek van de dag. De Senaat besprak deze week voorstellen om te gaan experimenteren met de vierdaagse werkweek. Veel parlementariërs van de regeringscoalitie voelen wel voor 32 uur werken nu de werkloosheid steeds verder groeit.

Duitsland gaat het gebruik van voorwetenschap bij de handel in effecten hard aanpakken. Gebruik van voorkennis kan straks met vijf jaar gevangenisstraf en/of een geldboete worden bestraft. Minister Waigel van financiën wil de beurs van Frankfurt daarmee op één lijn brengen met beurzen in het buitenland.

Na een week vol commotie heeft het Britse Hogerhuis donderdag dan toch eindelijk ingestemd met de privatisering van British Rail. Tot drie maal toe was het wetsontwerp teruggestuurd naar het Lagerhuis voor wijzigingen, omdat het Hogerhuis vreesde dat de treinkaartjes in de vrije concurrentie te duur zouden worden. Daarna gaven de Lords hun verzet op. Vanaf april 1994 is de Britse staatsonderneming Railtrack eigenaar van de infrastructuur van British Rail. Particuliere investeerders kunnen vergunningen kopen voor de exploitatie van spoortrajecten.

De Sociaal-Economische Raad (SER) heeft een warm pleidooi gehouden voor een vrijere toelating van produkten uit Oost-Europa. Tot nu toe heeft de opening van de Oosteuropese markt veel meer voordelen voor de Westeuropese export opgeleverd dan omgekeerd, zo schrijft de Ser aan het kabinet. Meer handel met Oost-Europa kan weliswaar leiden tot 'verschuivingen in de internationale arbeidsverdeling', ofwel meer werkloosheid in het Westen, maar economische herstructureringen mogen niet worden vertraagd door protectionisme, aldus de Ser.

Niet bekend