Tekenfilms van Cats en Starlight Express; Interesse Hollywood in musicals Lloyd Webber

Andrew Lloyd Webber, de meest succesvolle musical-maker van de laatste decennia, was in Scheveningen om een cd van de Nederlandse versie van The Phantom of the Opera in ontvangst te nemen. Een bliksembezoek, want nu wacht Hollywood.

SCHEVENINGEN, 6 NOV. Voor het eerst heeft Andrew Lloyd Webber, componist en producer van The Phantom of the Opera, donderdagavond in het Circustheater in Scheveningen de Nederlandse versie van zijn show gezien. De volgende dag velt hij desgevraagd zijn oordeel zonder aan enige hartstocht uiting te geven: goed gedaan, en lof voor de acoustiek van het theater. “Deze show is exact gelijk aan de Phantoms die elders werden geproduceerd,” zegt hij - en dat geldt in deze bedrijfstak als een compliment. “Het is best mogelijk om na verloop van tijd andere regisseurs hun eigen stempel op mijn shows te laten drukken. Maar als het om een eerste produktie gaat, is dat riskant: het publiek, overal ter wereld, verwacht de show te zien zoals die in Londen is geënsceneerd. Het moet dus een really first class production zijn.”

Eerder dan deze week heeft de in gedekt grijs gehulde multimiljonair geen tijd gehad om met eigen ogen te zien wat er in Scheveningen, mede door de strenge kwaliteitscontrole van zijn medewerkers, van zijn Phantom is gemaakt. Hij bevond zich de afgelopen weken vooral in Los Angeles, waar binnenkort zijn nieuwe musical Sunset Boulevard begint. De show draait al enkele maanden met succes in Londen, waar Patty Lupine de hoofdrol speelt. In Los Angeles zal film-actrice Glenn Close het middelpunt vormen. “Dat wordt een grote verrassing,” weet Lloyd Webber, “al was het maar omdat niemand weet dat ze ook kan zingen. En hoe! Iedereen zal ervan opkijken.”

Zijn verblijf in Los Angeles heeft er bovendien toe geleid dat Hollywood vernieuwde belangstelling toont voor zijn musicals. Hoewel er jarenlang sprake was van een verfilming van Evita en Meryl Streep daartoe al zanglessen nam, ging dat plan uiteindelijk niet door. De betrokken filmproducenten lieten doorschemeren dat Lloyd Webber te bemoeizuchtig was om zaken mee te doen. Zelf heeft de componist een andere verklaring: “Niemand weet meer hoe het publiek zal reageren op een musicalfilm, omdat er al zo lang geen meer zijn gemaakt. Dat maakt iedereen onzeker. Nadien ben ik ook nog benaderd voor de Phantom, maar dat strandde om dezelfde reden. Verfilming hield een risico in, en dat zou zonde zijn nu de show in de theaters nog zo geweldig goed draait.”

Maar intussen is het naar zijn zeggen vrijwel zeker dat twee van zijn shows, Cats en Starlight Express, zullen worden verfilmd - in animatie. En voorts wordt er al hardop gesproken over verfilming van zijn muzikale Sunset Boulevard, nota bene gebaseerd op een oude Hollywood-film. “Nu is de tijd gekomen om er serieus werk van te gaan maken,” deelt Lloyd Webber met grote stelligheid mee. “Hoewel ik moet toegeven dat ik nog altijd grote reserves koester jegens het maken van films. Het theater is mijn life blood, dáár is de opwinding het grootst en dat zal voor mij altijd zo blijven. Ik blijf een beetje bang dat ik het nogal saai zal vinden om een film stukje bij beetje in elkaar te zetten. Terwijl in het theater tijdens repetities nog van alles kan gebeuren - omdat we opeens tegen elkaar zeggen: het is goed, maar kom, we kunnen nog béter. Dat is, denk ik, nergens anders te evenaren.”