Beperking plannen BAe, Taiwan Aero

De plannen van Taiwan Aerospace om samen met het Britse ruimte- en luchtvaartconcern British Aerospace (BAe) een vliegtuig voor regionaal verkeer te bouwen, zijn gedeeltelijk van de baan. Dat heeft president-directeur Chu Hsing van TAC vrijdag bekendgemaakt. BAe heeft nog geen reactie gegeven.

TAC heeft BAe, vooralsnog eigenaar van de Nederlandse bouwer en baggeraar Ballast Nedam, vorige maand al ingelicht. De gezamenlijke ontwikkeling van het vliegtuig, de RJ, heeft wegens niet aangegeven redenen voor TAC geen prioriteit meer. De RJ staat voor een nieuw regionaal vliegtuig met zeventig tot 115 zitplaatsen.

Wel wil TAC nog samen met BAe verder in de ontwikkeling van de RJX, een meer geavanceerd type van het regionale toestel (RJ). Via BAe kan TAC, die voor 29 procent eigendom is van de Taiwanese overheid, nieuwe luchtvaarttechnologie binnenhalen.

Voor de ontwikkeling en bouw van RJ en RJX was een investeringsbedrag van 775 miljoen dollar geraamd. In de in januari van dit jaar door BAe en TAC opgerichte joint venture - Avro Aerospace International - zou voor de ontwikkeling van de RJ al 375 miljoen dollar worden geïnvesteerd. BAe hoopte via deze joint venture, waarin beide voor vijftig procent deelnemen, de produktieplannen voor het regionale vliegtuig voort te zetten en zo op personeel kunnen bezuinigen. BAe dacht zo'n 3000 arbeidsplaatsen te kunnen uitsparen.

Het afgelopen halfjaar hebben de twee partners voortdurend gekibbeld over de financiering van de activiteiten. TAC wilde bovendien meer zekerheid over de overdracht van technologie voor de RJX en die kon of wilde BAe niet geven. Verder kwam in Taiwan steeds meer politieke oppositie tegen de plannen, die sommigen beschouwden als verspilling van overheidsgeld. De beleggers op de effectenbeurs in Londen reageerden negatief op het nieuws.