Juan Llorens wordt nieuwe topman van VW-dochter Seat

MADRID, 5 NOV. Volkswagen heeft de Spanjaard Juan Llorens benoemd als de nieuwe bestuursvoorzitter van de Spaanse dochteronderneming Seat. Met de benoeming hoopt de Duitse autofabrikant een nieuwe topman te hebben binnengehaald die de grondige sanering van het ernstig in moeilijkheden verkerende Seat kan aanpakken.

Volgens schattingen zal de voormalige staatsonderneming Seat dit jaar een verlies van 109 miljoen mark lijden en zullen de verliezen bij gelijkblijvend beleid de komende jaren oplopen tot een miljardenbedrag. Twee weken geleden maakte VW dan ook een grondig saneringsprogramma bekend. Het opvoeren van de produktiviteit moet 9000 van de 23.500 werknemers van Seat overbodig maken. Het grootste deel wordt opgeheven door de sluiting van de autofabriek van Zona Franca nabij Barcelona, een van drie produktie-eenheden van Seat in Spanje.

In Spanje is geschokt gereageerd op de plannen. De situatie bij Seat, als eigen automerk ooit een van de industriële paradepaardjes van het land, blijkt veel ernstiger dan voorzien. Bovendien is met het sluiten van de Zona Franca fabriek een niet onbelangrijk deel van de werkgelegenheid in Catalonië gemoeid. Volgens berekeningen kan het totale verlies aan banen bij onder meer toeleveranciers oplopen tot enkele tienduizenden.

Met Juan Llorens haalt VW een onderhandelaar binnen die zijn sporen heeft verdiend in de Spaanse auto-branche en bovendien gepokt en gemazzeld is binnen de sterk door overheidsinvloeden beheerste Spaanse industrie. Hij was ondermeer werkzaam bij het Spaanse Pegaso (vrachtwagens) en de staatsholding INI en fungeerde de laatste jaren als voorzitter van de federatie van alle auto-, motor en vrachtwagenfabrikanten in Spanje. Llorens liet weten dat hij zijn benoeming heeft aanvaard onder de strikte voorwaarde dat Seat als afzonderlijk bedrijf zal voortbestaan en niet wordt gereduceerd tot assemblage-fabriek van VW. Llorens maakte evenwel duidelijk dat in ruil hiervoor een aantal verregaande en onvermijdelijke maatregelen noodzakelijk is.

Bij de vakbonden is met gemengde gevoelens gereageerd op het aanstellen van de nieuwe topman, die enige bekendheid geniet door de saneringsmaatregelen die hij bij Pegaso doorvoerde. De vakbonden zijn bovendien niet vergeten dat Llorens voorganger, Juan Antonio Diaz Alvarez, in september het veld moest ruimen. De voormalige topman wilde de sanering beperken tot 5.000 arbeidsplaatsen, een voorstel dat in de ogen van de VW-staf in Wolfsburg geen genade kon vinden.

    • Steven Adolf