Hogerhuis toch vóór verkoop van British Rail

LONDEN, 5 NOV. Het Britse Hogerhuis is gisteren toch akkoord gegaan met de privatisering van de Britse Spoorwegen. Woensdag werd het wetsontwerp tijdens een tumultueuze bijeenkomst tweemaal door een meerderheid van de Lords afgewezen en naar het Lagerhuis teruggestuurd.

Dinsdag had het Hogerhuis het wetsontwerp ook al afgewezen en amendering geëist.

De uiteindelijke toestemming voor de privatisering kwam voor de regering nog net op tijd. Ze had nog slechts tot en met vandaag de tijd het wetsvoorstel door het parlement te loodsen. Vandaag was het formeel de laatste dag van het parlementaire jaar. Zou de volksvertegenwoordiging niet akkoord zijn gegaan met het wetsontwerp, dan zou de parlementaire goedkeuringsprocedure in het op 18 november beginnende nieuwe zittingsjaar helemaal opnieuw moeten worden doorlopen.

De Lords durfden na woensdag geen nieuwe confrontatie met de regering meer aan. Een wetsvoorstel voor de vierde keer terugsturen is in het Hogerhuis nog nooit vertoond. De grondwettelijke gevolgen van een verder dwarsliggen zouden volgens Lord Peyton, een voormalige minister van transport van de Conservatieven en tevens leider van de oppositie in het Hogerhuis tegen het wetsvoorstel, “rampzalig” zijn. De regering zou de Lords kunnen vernederen door het Hogerhuis uiteindelijk op basis van de grondwet te negeren.

Woensdag stuurden de Lords het voorstel weer terug omdat zij zich nog steeds niet konden vinden in een bepaling die functionarissen van British Rail uitsloot van meedingen naar vergunningen voor de exploitatie van het spoorwegnet. Uiteindelijk heeft de regering toegegeven en mogen directeuren van British Rail onder voorwaarden toch meebieden.

Via de privatisering worden het functioneren van het spoorweg- en signaleringsnet enerzijds en het verzorgen van het vervoer per spoor anderzijds gescheiden. Vanaf april 1994 is de Britse staatsonderneming Railtrack eigenaar van de infrastructuur van British Rail. Particuliere investeerders kunnen vergunningen kopen voor de exploitatie van spoortrajecten. Volgens British Rail hebben al zo'n dertig groepen van British Rail-directeuren en vijftig particuliere investeerders belangstelling getoond.

Mordicus tegen het wetsontwerp van de regering is de Labour-partij. De partij, die in het Lagerhuis een minderheid vormt, vreest voor drastische tariefsverhogingen en inkrimping van de dienstverlening. Ook de landelijke dienstregeling voor de treinen loopt volgens Labour gevaar.

De Labour-partijleden maakten in beide huizen van allerlei taktieken gebruik om de stemming over het wetsvoorstel te torpederen. Onder meer werden de gangen geblokkeerd en verstopte men zich op het toilet om de stemprocedures te vertragen. (Reuter, AFP)