Mijn Knorr-cremesoep tegen jouw Kleenex-tissues; Computerstrijd met streepjescodes

In het streepjescode-heelal heeft de kwaadaardige Emperor Boss alle families aan zich onderworpen. Van de Fastfood clan tot de Candy clan, tijdens het al honderden aardjaren durende intergalactische handelsconflict zijn ze allemaal tot slaaf van de dictator gemaakt. Slechts zes Nebulanen, drie strijders en drie tovenaars zijn tot nu toe ontsnapt aan Emperor Boss en zijn anti-materiemonsters. Wie helpt de dappere helden om de talrijke vijanden te verslaan en de beschaving van de ondergang te redden?

Op het eerste gezicht heeft het nieuwe videospelletje Barcode Battler veel weg van de meeste andere 'starwars space-opera's', zoals de electronische avonturenspelletjes ook wel worden genoemd. Het stramien is steeds hetzelfde: in een onbekende omgeving vol onverwachte gevaren en bedreigingen neemt de speler de uitdaging aan om het voorgeprogrammeerde Kwaad te verslaan en zo voor hedendaagse held te spelen: een ruimte-ridder bij de centrale verwarming.

De Barcode Battler, een draagbaar modem van het formaat van de concurrerende spelletjescomputers van Nintendo en Sega, heeft echter een totaal ander uitgangspunt. De Barcode-speler kan zijn eigen helden samenstellen zonder dat hij daar, vaak dure software voor moet aanschaffen. Dit doet hij door het apparaat te voeden met bijgevoegde datakaartjes, maar vooral met streepjescodes (barcodes) die tegenwoordig op bijna elk produkt voorkomen. Gratis en voor niets op de verpakking. Dit systeem zou wel eens voor een revolutie in de elektronische spelletjes kunnen zorgen.

Het machientje eet de streepjescodes via een ingebouwde optische lezer en met wat geluk, want lang niet alle streepjescodes hebben een waarde voor het spel, kunnen zo punten worden verzameld die het computertje omzet in de voor de strijd noodzakelijke levensenergie, aanvals- en/of verdedigingskracht.

Met de bijeengesprokkelde scores die op het beeldscherm van de computer in punten worden weergegeven, bestrijdt de speler het kwaad in de computer, of - een andere mogelijkheid - kunnen twee spelers 'produktoorlogje' tegen elkaar spelen. Mijn Knor avocado crèmesoep tegen jouw Kleenex tissues. Wifstra fotokopier papier tegen Fenix Schoonmaakazijn. Nutrucia chocomel tegen het tijdschrift Italië.

De zoektocht naar de ultieme streepjescode leidt aanvankelijk tot licht dwangmatig gedrag. Hebberig verzamelt de speler zoveel mogelijk codes, plakt ze met doorzichtig plakband op kaartjes en trekt die door de optische lezer in de hoop dat er een schier onoverwinnelijke gladiator tevoorschijn komt. Boodschappen doen krijgt een heel andere dimensie. Ook streepjescodes van tijdschriften, boeken en dagbladen kunnen uitgeknipt of gefotokopieerd worden, maar of hiermee de strijd kan worden gewonnen is zeer de vraag. Van de Nederlandse landelijke kranten leverde alleen de streepjescode van NRC Handelsblad iets op: 100 energiepunten. Dat steekt schril af bij de opbrengst van bijvoorbeeld Melona Santusa honing: 43.100 overlevingspunten, 10.600 aanvalspunten en 8.100 verdedigingspunten.

In Japan, waar de Barcode Battler anderhalf jaar geleden werd geïntroduceerd, leidde de jacht op waardevolle streepjescodes tot lege schappen in de winkels. Een fabrikant van vlugklaar miesoep zag zijn omzet in korte tijd verviervoudigd toen de 1,2 miljoen Japanse barcode battlers ontdekten dat de streepjescode van zijn produkt 80.000 overlevingspunten opleverde. Supermarkten sprongen in op de populariteit van het spelletje en organiseerden nationale wedstrijden die op de televisie tijdens veelbekeken kinderprogramma's werden uitgezonden.

In Frankrijk heeft de Barcode Battler de speelgoedprijs in de categorie maatschappij en kennis gewonnen. In Engeland slaat het spelletje ook aan, maar er is tevens een discussie gaande: zetten jonge streepjescode-strijders hun ouders niet veel onder druk om bepaalde produkten te kopen? Overigens bestaat er geen relatie tussen de prijs van een produkt en de waarde van de streepjescode voor de Barcode Battler.

Met sinterklaas en de kerstman in aantocht wil de Japanse speelgoedfabrikant ook Nederland veroveren met de Barcode Battler. Het spel (ƒ 149) werd onlangs gedemonstreerd in de filialen van het Bijenkorf. Of het toch tamelijk ondoorzichtige en abstracte spel ook in Nederland zal aanslaan blijft voorlopig onduidelijk. In de praktijk gaat het knippen en plakken, vooral als dat te veel 'waardeloze' streepjescodes oplevert, vervelen. De willekeur van de computer die bepaalt wie er mag beginnen en die schijnbaar zonder enig systeem superhits en missers toekent, begint te irriteren. Ook blijft het nogal eenvoudige beeldscherm, dat de machtsverhoudingen voornamelijk in saaie punten weergeeft, niet lang boeien. De introductie van de Barcode Battler bij de Bijenkorf heeft nog niet tot opzienbarende verkopen geleid. Een woordvoerster: “Wij geven nooit cijfers over onze verkopen, maar ik kan u wel zeggen dat er hier nog bepaald geen sprake is van een rage.”

    • Dik Rondeltap